top of page
Search

Zorgonderneming van de week: Ennea uit Sint-Niklaas



U bent?

Mijn naam is Debby De Beule. Ik ben directeur van het woonzorgcentrum Ennea uit Sint-Niklaas. Ons woon-zorgcentrum maakt deel uit van de groep Korian.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Vanuit mijn opleiding sociaal verpleegkundige had ik al een hart voor de zorg. Na mijn vorige werkervaring werd ik gevraagd om in deze woonzorgcampus directeur te worden. Als directeur vind ik het fijn een toegevoegde waarde te kunnen betekenen in de voorziening waar ik werk. Ik hou ervan om mee het beleid te bepalen. Ik vind de variatie in taken erg leuk, ze maken de job afwisselend. En natuurlijk ook het verschil kunnen maken voor de bewoners. Om de dag van de bewoners goed te maken.


Ik vind het ook een uitdaging om mensen op de juiste plaats te kunnen brengen. Als directeur van zowel assistentiewoningen als van een woonzorgcentrum, kan ik mee bekijken welke bewoner waar het beste thuis is. In welk type van residentiele ouderenzorg kan hij/zij zich goed voelen en de nodige ondersteuning krijgen, die op dat moment bij hem/haar het beste past. Dit is voor mij een grote meerwaarde.


Dat ik in de ouderenzorg ben beland, is eerder toevallig. Ik wil meer kunnen betekenen voor mensen, en dit kan op zich in elke sector. Maar ik moet zeggen dat ik het een heel leuke doelgroep vind!


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Ons woonzorgcentrum is een kleinschalig woonzorgcentrum met 34 bedden. Onze assistentiewoningen hebben 45 zorgflats. Deze twee campussen horen samen maar liggen niet op dezelfde locatie. De assistentiewoningen liggen in hartje Sint-Niklaas, pal in het centrum, wat de zelfstandigheid van de flatbewoners uiteraard maximaal ten goede komt. Het woonzorgcentrum ligt meer aan de rand in een groene omgeving met makkelijke parkeergelegenheid voor bezoekers.


Het kleinschalige in onze voorziening zien we als een grote meerwaarde. We hebben een vast team van collega’s én vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor het welzijn van onze bewoners. Door het beperkt aantal bewoners kennen we hen ook ten volle en zijn zij ook echt mee een onderdeel van onze hechte gemeenschap. Zo vinden we het belangrijk dat zij, met hun huidige mogelijkheden en beperkingen, mee deelnemen aan het dagelijkse leven binnen en buiten ons woonzorgcentrum. Zo kunnen bewoners mee de tafels dekken en versieren, helpen bij de verzorging van dieren, mee naar de winkel gaan, … En dit om zo veel mogelijk het gevoel van 'thuis' te bewaren.


Het contact met de buurt vinden we heel belangrijk. De verbinding en het contact onderhouden wij dankzij onze vrijwilligers - die de maatschappij van buiten mee naar binnen brengen - maar we organiseren ook activiteiten die we openstellen voor de buurt zoals onze kerstmarkt, wandelingen, sneukeltocht, …


Genieten van de dichtkunsten en liedjes van de kinderen van het tweede leerjaar van Berkenboom Heistraat School. Weer een klein 'geluksken' voor onze bewoners.

Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Ik ben in deze voorziening terecht gekomen als schoolverlater. Na enkele jaren ben ik een tijdje in de revalidatie gaan werken tot ik hier terug aan de slag kon als directeur. De voorziening was voor mij dus niet nieuw, het was een stukje terug thuiskomen.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Wij zetten sterk in op de kwaliteit van leven voor onze bewoners. Zorg op maat is voor ons geen hol begrip. Wij luisteren en kijken naar de noden van onze bewoner, en overleggen heel vaak hoe we voor elk van hen een individueel zorgplan kunnen opstellen.


Woonzorgcampus Ennea is een onderdeel van de groep Korian. Van hen uit krijgen we een heel goede ondersteuning. Zo zijn wij vorig jaar aan de slag gegaan om te voldoen aan alle normen voor 'ISO 9001' certificering, een internationale kwaliteitsnorm die niet enkel de kwaliteit van onze dienstverlening beoordeelt, maar ook of de toegewezen middelen op een consequente en gepaste manier worden ingezet, net als onze voortdurende zoektocht naar verbetering. Dit heeft veel inspanningen gevraagd, maar vol trots kunnen we zeggen dat we het certificaat ondertussen gehaald hebben!


Ook het welzijn van onze medewerkers stellen we hoog in het vaandel. We zijn dan ook trots dat we vorig jaar de Award voor ‘Employer Branding’ 2022 behaald hebben. Deze award wordt uitgereikt door Korian voor voorzieningen die zich maximaal inzetten voor het welzijn van zijn medewerkers en onthaal van nieuwe collega’s, studenten en vrijwilligers.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

De ouderenzorg heeft de laatste jaren in mijn ogen een heel positieve evolutie doorgemaakt. Het beeld van vroeger waar ouderen passief op een stoel zaten en de zorg ‘ondergingen’ is ondertussen toch al gekeerd. In ons woonzorgcentrum vinden we autonomie belangrijk, en ook eigenwaarde, initiatief, en een actieve bewoner die onderdeel is van zijn ‘thuis’ - hét beeld van de hedendaagse ouderenzorg zoals die zou moeten zijn. Natuurlijk geldt dit ook voor personen met dementie. We merken dat bewoners met dementie met hun eigen capaciteiten en mogelijkheden nog veel kunnen bieden.


Een student krijgt les Nederlands van Agnes, een bewoner die vroeger leerkracht was.

Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Jammer genoeg is het beeld van de ouderenzorg, dat ik hierboven geschetst heb, vaak nog niet het beeld dat mensen van buitenaf hebben van woonzorgcentra. In de media worden alle woonzorgcentra vaak over één kam geschoren. Dit beeld zorgt voor een verhoogde drempel voor een opname in een woonzorgcentrum en voor jongeren om te gaan werken in een zorgvoorziening. Dit beeld strookt vandaag niet meer met onze realiteit en dat maakt mij triest.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

De nieuwe evoluties die beginnen te bruisen zijn intergenerationeel werken. Wonen en werken waarbij alle leeftijden vertegenwoordigd zijn, zodat personen van verschillende generaties een bijdrage aan de woongemeenschap kunnen leveren en elkaar zorg, steun en inspiratie kunnen bieden. Een voorbeeld hiervan zijn studenten die komen studeren in de woonzorgcentra en vervolgens ondervraagd worden door bewoners (die soms veel kennis en ervaring hebben hierover), een crèche in de voorziening waar bewoners kunnen mee helpen, scouts die komen kamperen in de tuin of zelfs jongeren die op kot komen op de campus, ... Dit zijn stuk voor stuk mooie initiatieven die opgezet kunnen worden!


Jammer genoeg kunnen wij deze initiatieven niet allemaal realiseren aangezien wij beperkt zijn qua ruimte en infrastructuur, maar dit is zeker iets dat we verder willen verkennen. Creativiteit is ons niet vreemd, dus hier gaan we in de toekomst zeker mee aan de slag!


Op bezoek in het SteM. Wij leren bij over vroeger.

Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Administratie neemt een groot deel van onze tijd in beslag. Alles moet tegenwoordig aangetoond kunnen worden op papier. Jammer genoeg gaat dit ten koste van tijd voor onze bewoners.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Het welzijn van onze medewerkers, onze collega’s, studenten, vrijwilligers, vinden we uitermate belangrijk. De Employer Branding 2022 award die we hiervoor kregen, bevestigt dat we hierop maximaal inzetten. Zo organiseren we verschillende initiatieven: boterkoeken op de eerste werkdag, een maandelijkse after work, personeelsfeestjes en uitstapjes, complimenten op het werk, regelmatige overlegmomenten en vormingen, ... Dit zorgt allemaal voor meer betrokkenheid en samenhorigheid.


Voor onze collega’s vinden we het ook essentieel dat we hen de ruimte kunnen geven zodat ze op een comfortabele manier kunnen zorg dragen voor onze bewoners. Zo komt dit het welzijn van iedereen ten goede. Een goede sfeer in onze voorziening maakt van ons huis immers voor iedereen een echte ‘thuis’.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

 

Premier Alexander De Croo zakte in het kader van de Week van de Vrijwilliger af naar woonzorgcentrum Ennea in Sint-Niklaas om er de vrijwilligers een handje te steken. Meer weten? Klik dan op Week van de Vrijwilligers 2023 om de volledige blogpost te lezen.

262 views0 comments

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page