top of page
Search

Zorgonderneming van de week: WZC James Ensor uit Oostende

Updated: Jan 10, 2023




U bent?

Mijn naam is Martine Vandekinderen. Ik ben directeur van woonzorgcentrum James Ensor te Oostende. Onze residentie met 118 woongelegenheden maakt deel uit van de Orpea woonzorggroep.


Hoe lang bent u al directeur?

Ik ben in januari 2022 gestart als directeur in Residentie James Ensor. Mijn eerste jaar als directeur is bijna een feit.



Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Na mijn studies verpleegkunde ben ik eerst in de ziekenhuizen aan de slag gegaan. De acute setting trok me als jonge verpleegkundige aan. De band met de patiënten is daar echter zeer kort. Na een omzwerving buiten de sector ben ik als Team Leader Care begonnen in de ouderenzorg.

Het is een keuze die me goed bevalt. Je bouwt namelijk langdurige relaties op met je bewoners én hun families. In de ouderenzorg staat hartelijkheid en vriendschap centraal in de benadering van de residenten. De langdurige en warme zorgrelatie met bewoners, kan jongeren nét motiveren om voor de sector van de ouderenzorg te kiezen. Naast goede zorgen is ook levenskwaliteit een belangrijke pijler. Begin dit jaar maakte ik de overstap naar de functie van directeur. Een uitdagende keuze, maar zeker de moeite waard.


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

In residentie James Ensor werk ik nu bijna een jaar. Maar mijn start binnen de Orpea groep én de ouderenzorg dateert van 2020.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Residentie James Ensor is gelegen aan de golfterreinen ‘de Wellington’, de paardenrenbaan en vlakbij het strand. Dat zorgt ervoor dat we hier kunnen we genieten van een unieke omkadering.

Het woonzorgcentrum beschikt over ruime leefruimtes en kamers met veel lichtinval. In onze tuin kan je ook genieten van de groene omgeving en de gezonde zeelucht. We bevinden ons net buiten het stadscentrum maar wij zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer.


Alle kamers, zowel voor echtparen als voor alleenstaanden, zijn uitgerust met een badkamer met inloopdouche, een hoog-laag bed, een oproepsysteem, een telefoon-, TV- en internetaansluiting. Om een vertrouwde omgeving te creëren, mogen de bewoners steeds kleine meubels en decoratievoorwerpen meebrengen.

Op Wereld Alzheimer Dag stond een speciale reminiscentie op het programma: vintage spulletjes, speelgoed, klederdracht, haarstijl en muziek van vroeger.

Iedere dag biedt ons animatieteam gevarieerde individuele of groepsanimaties aan die afgestemd zijn op de bewoners. Wij zetten hier veel op in. Op Wereld Alzheimer Dag (24 september laatstleden) stond een speciale reminiscentie op het programma: spulletjes, speelgoed, klederdracht, haarstijl, muziek van vroeger en andere. Onze bewoners vertelden de schoonste verhalen. Iedereen luisterde naar elkaar en vulde aan met zijn/haar eigen herinnering. Het was een fijne uitwisseling.


Deze zomer huurden wij rolstoelfietsen van Fietspunt Oostende en bezorgden zo onze bewoners een leerrijke tour door Oostende. Het was prachtig om onze bewoners hun gezichten te zien bij thuiskomst.


Deze zomer huurden wij rolstoelfietsen van Fietspunt Oostende en bezorgden de bewoners een leerrijke tour door Oostende.

Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe? Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots?

We streven ernaar om van dit mooie huis een echt ‘thuis’ te kunnen maken voor de bewoners. Hiervoor kunnen we rekenen op de inzet van alle medewerkers. Iedereen staat klaar om een praatje met de bewoners en familie te maken.


Ik zorg ervoor dat ik zeer bereikbaar ben voor de bewoners en de families. Ik ken alle bewoners en via het 'Bewonerscomité' gaan we ook in dialoog over de praktische werking van het woonzorgcentrum. Wie kan ons beter zeggen wat geapprecieerd wordt (en wat niet) dan onze bewoners zelf?


Een frequent onderwerp zijn de maaltijden, onze residenten genieten dagelijks van onze verse keuken en hebben inspraak in het menu. Ook het aanbod aan animatieactiviteiten wordt regelmatig onder de loep genomen. Een feestje valt hier altijd in goede aarde.


Het mag al eens iets anders zijn dan koffie of thee in de namiddag. Daarom organiseerde wij vorige maand een cocktailparty met keuze uit Mojito, Pisang Martini of een Bloody Mary. Uiteraard steeds met de optie met of zonder alcohol. Het was een heus feestje !


Sfeerfoto tijdens onze cocktailparty vorige maand. En of dat het een feestje was!

Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Elke maatregel die de jobs binnen de ouderensector opwaardeert kan ik alleen maar toejuichen. De invoering van de IFIC-verloning heeft voor een verdiende opwaardering gezorgd voor de medewerkers.


Daarnaast is het VIA6-akkoord een manier om medewerkers met andere kwalificaties in te zetten in de ouderenzorg. Enerzijds kunnen we zo rekenen op meer helpende handen. Anderzijds helpt het ook om de bewoner vanuit een andere invalshoek te benaderen en zo de focus te verschuiven van puur medisch naar psychosociaal en familiaal. De beleving van de resident komt zo meer centraal te staan.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Het negatieve daglicht waarin de woonzorgcentra gezet worden in de media. Zowel onze residentie als vele collega’s hebben dit aan de lijve ondervonden. Het is vaak een hele klap voor de medewerkers die zich dagelijks met hart en ziel inzetten. Daarenboven is het nefast voor de instroom in de sector. Jongeren motiveren om voor de zorg te kiezen komt zo enorm onder druk te staan.

Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

In de zorgsector zijn we steeds op zoek naar helpende handen. We zullen buiten ‘the box’ moeten denken. Zo zou het bijvoorbeeld goed zijn om in onze sector gebruik te kunnen maken van flexijobs. Ook het belang van vrijwilligerswerk is duidelijk een meerwaarde, dit wil ik stimuleren en verder uitbouwen binnen onze residentie.

Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

De regels, richtlijnen en inspecties ervaar ik persoonlijk als iets productiefs. Het helpt ons continue te zoeken en te streven naar kwaliteitsverbetering. Administratieve vereenvoudiging bij het aantonen van onze acties is wel noodzakelijk. Het is belangrijk om te focussen op kwalitatieve zorg, medisch én psychosociaal, voor al onze residenten. Maar we willen dit ook efficiënt kunnen uitvoeren, vastleggen en aantonen.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Kracht - ademruimte én waardering. Ik ben heel trots op de inzet die de medewerkers dagelijks leveren, in soms moeilijke situaties. Ik wil ze een gemotiveerd, sterk en stabiel team geven waar men bij elkaar terecht kan. Een goede en stabiele ‘work-life balance’ is niet altijd evident maar daar blijven we hard op inzetten en daar streven we naar.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

372 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page