top of page
Search

Zorgonderneming van de week: Woon- en zorghuis Duinenzee uit De Panne



Biografie

Mijn naam is Natacha Vandycke. Ik ben directeur van woon- en zorghuis Duinenzee uit De Panne uit de provincie West-Vlaanderen. Ons huis maakt deel uit van de Vulpia groep.


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening? Ik werk sinds september 2019 als directeur in WZH Duinenzee.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Ik ben in de functie van zorgkundige gestart omdat ik voor ouderen iets wilde betekenen. Doorheen mijn loopbaan als zorgkundige merkte ik vaak dat ik geen totaalzorg kon of mocht geven. Dan heb ik via 'Project 600' een opleiding tot verpleegkundige gevolgd, en aansluitend hierop een kaderopleiding. Ik vind het heel belangrijk dat we een thuis kunnen bieden aan onze residenten en een tweede thuis zijn voor familie en medewerkers. Feitelijk zijn we één grootte familie die zorg dragen voor elkaar.


Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector? Ouderen hebben een heel leven, carrière achter zich. Zij hebben een verhaal te vertellen. Het is belangrijk dat we dit verhaal horen. Zij hebben vooral nood aan een vriendelijke lach, een gezellige babbel en warme zorg. De glimlach en het luisterend oor dragen zeker bij tot het verhogen van hun levenskwaliteit. Als je van bewoners te horen krijgt “je ziet ons graag” maakt dit je dag meteen goed.



Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Duinenzee is een jong huis, letterlijk en figuurlijk. Een nieuwbouw met zicht op de duinen en de zee. Wij hebben 59 bewoners in ons woonzorghuis, daarnaast bieden wij 107 flats aan via onze assistentiewoningen. We hebben een gezellige brasserie met zicht op de duinen waar iedereen welkom is. Niet alleen onze bewoners maar ook buren, wandelaars en bezoekers. Elke jaar nodigen wij onze buren uit voor ons Valentijn-festijn “We zien de buurt graag”. Dat is ondertussen een jaarlijkse traditie geworden om zo de buurt naar binnen te brengen.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Wij zetten vooral in op de individualiteit van onze bewoners, door zoveel mogelijk aan hun persoonlijke noden tegemoet te komen. Dat kan gaan van een bezoek aan de winkel organiseren om persoonlijke boodschappen te doen, een kookclub waar men een eigen maaltijd/soep kan maken. Of een kledingmarktkraam dat 2x per jaar langskomt met de nieuwste zomer- en een wintercollecties, … Wij zetten in op genieten van de kleine dingen in het leven. Nu het mooi weer is organiseren we regelmatig uitstapjes. Begin deze maand (juni 2023) hebben wij een terrasje gedaan in Veurne.

We proberen steeds om actief deel te nemen aan de buurtactiviteiten. Dit jaar participeerden wij aan de organisatie van de 'Champagnewandeling' tijdens het weekend van 9-12 juni 2023. Deze wandeling brengt wandelaars langs de mooiste plekjes en prachtige natuur in de gemeente De Panne. Op acht verschillende locaties kon je genieten van heerlijke gerechten met streekgebonden producten. Duinenzee was één van de stopplaatsen voor de deelnemers.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Ik vind het positief dat er meer omkadering is voor ouderen, wat hun levenskwaliteit verbetert. Daar draait het tenslotte allemaal om.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Ik word verdrietig door het algemene tekort aan voldoende en goed opgeleid personeel waardoor de kwaliteit van de zorg in het gedrang komt. Hierdoor komt het algemeen welzijn van de collega’s - die dagelijks in de zorg staan - in het gedrang. Het is voor hen moeilijk om een goed evenwicht te vinden én te blijven behouden, zowel in hun job als in hun privéleven. Medewerkers willen steeds de beste zorgen geven maar hebben vaak het gevoel dat ze dit niet of onvoldoende kunnen.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Het aantrekkelijker maken van de zorgberoepen zou welkom zijn. Het project #Kiesvoordezorg is een mooi initiatief maar andere acties en stappen zijn nodig om dit te ondersteunen.


Vaak moeten nieuwe bewoners en familie hun verhaal steeds opnieuw doen. Mocht er een vlotte automatische overdracht van elektronische dossiers zijn tussen bijvoorbeeld de thuisverpleging, de ziekenhuizen en de woonzorgcentra, dan zou dit voor alle betrokken partijen aangenamer zijn. Men hoeft dit dan niet steeds te herhalen.

Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers? Ik zou hen graag meer tijd/handen geven om hun job op een kwalitatieve manier te kunnen doen. Er komt administratief steeds meer werk bij. Ik zou hen graag meer willen kunnen ontlasten.


Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

286 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page