top of page
Search

Zorgonderneming van de week: Beaux-Arts uit Gent



U bent?

Mijn naam is Rose Leirens. Ik ben directeur van het woonzorgcentrum Beaux-Arts in Gent. Ons woon-zorgcentrum maakt deel uit van de groep Aldea / Curavi.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Het klinkt cliché, maar mijn hart ligt bij ouderen. Ik ben onder de indruk van hoe ze omgaan met het verlies van zelfstandigheid. Hen zo lang mogelijk ondersteunen om hun leven in eigen handen te houden is het mooiste wat we voor hen kunnen doen. Het vraagt meer geduld en tijd, maar dit is onze betrachting.


Mooi is ook de solidariteit tussen onze bewoners onderling. Het is soms makkelijker om de hulp van een lotgenoot te aanvaarden als van een professional. Door elkaar te helpen stijgt ook hun eigenwaarde.


Ik ben blij dat ik als directeur de kans krijg om dit kleinschalig en vernieuwend project vorm te geven samen met een fantastisch team professionals die met mij kozen voor dit project waar persoonlijke aanpak centraal staat.


Bovendien is ‘directeur-zijn’ een heel boeiende, gevarieerde en uitdagende job. Organisatie en planning, personeelsbeheer, financieel beheer, opvolgen van wetgeving en subsidiëring, het leiden van een team en als allerbelangrijkste: er zijn voor je bewoners en medewerkers. Je krijgt er ook veel voor terug. Dagelijks de indruk hebben dat je het verschil maakt en dit zit vaak in de kleinste dingen. Allemaal kleine momenten van geluk die ervoor zorgen dat de negativiteit en vooral de ongenuanceerde persaandacht die buiten onze muren heerst, wordt tegengewerkt.


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Ik ben eigenlijk een nieuwtje in de ouderenzorg. Ik ben pas sinds 2019 actief in de zorgsector. Voordien was ik werkzaam in de bankwereld, het notariaat en in de politiek. De overstap was best uitdagend en de coronacrisis maakte er een pittige start van, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Residentie Beaux-Arts is open sinds 14 juni 2022. Met dit project wil Aldea inzetten op het samengaan van diverse woonvormen en functies. Het complex bestaat uit 28 woonzorgkamers (het Zorghotel), 18 assistentiewoningen (de Zorgflats), 18 levensbestendige appartementen, een binnentuin, een publiek restaurant, een kapsalon, een fitness en weldra ook een wellness.


Het doel van de residentie is tweeledig: Enerzijds willen we inzetten op aangenaam wonen in een familiale sfeer. Als je de residentie binnenkomt merk je niet dat je in een zorginstelling bent. De inkleding en indeling zorgen voor een aparte en huiselijke beleving. Een goede en professionele zorg is discreet aanwezig en het kleine team zorgt ervoor dat onze bewoners steeds op gekend zorgpersoneel kunnen rekenen.


Anderzijds hebben we dankzij de aanwezigheid van een publiek restaurant een hele goede chef-kok aangetrokken. Met zijn team bereidt Chef Cederic De Mey vanuit een centrale keuken de maaltijden voor het publiek restaurant, maar ook voor de twee restaurants van de bewoners. Hierdoor kunnen we tijdens de maaltijden ook zorgen voor extra beleving.



Hoe is de relatie van uw woon- zorgvoorziening met de buurt? Welke activiteiten biedt uw woonzorgvoorziening aan?

Residentie Beaux-Arts ligt in het culturele hart van Gent: het SMAK, het Museum voor Schone Kunsten, de Bijloke met zijn museum en concertzaal liggen op wandelafstand. Ook het citadelpark ligt om de hoek. Tram 1 stopt voor de deur en brengt onze bewoners in een mum van tijd in Gent centrum. Op zondag gaan we vaak naar de bloemenmarkt op de Kouter, bezoeken we een galerijtje of drinken een koffie in een leuke barrista.


We hebben ook een gezellige binnentuin die nu in volle bloei begint te komen en waarbij onze bewoners zelf de planten hebben mogen kiezen. Onze chef-kok legt er zijn kruidentuintje aan waar hij samen met de bewoners de verse kruiden gaat planten.


Verder zetten we enorm in op het contact tussen de bewoners. De kleinschaligheid zorgt ervoor dat hechte banden ontstaan tussen de bewoners onderling maar ook met de familie en vrienden. De aanwezigheid binnen onze muren van een publiek restaurant, een fitness, kapsalon, en weldra wellness, biedt ook leuke kansen voor activiteiten en trekken de buurt binnen in onze voorziening.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Een kwalitatieve zorg, leuke activiteiten en lekker eten zijn eigenlijk een noodzakelijk minimum. Wij willen ons onderscheiden door het aanbieden van ‘hospitality’. Hiervoor baseren we ons op het intussen welgekende Tubbe-model. We gaan hier zelfs verder in: naast het creëren van een thuisgevoel willen we onze bewoners eveneens dit extra ‘service’-aspect aanbieden. Hen het gevoel geven dat wij ten dienste staan van hen en niet omgekeerd. Binnen onze muren kiezen de bewoners wanner ze opstaan, of ze eerst ontbijten of eerst zorg willen. We willen ze echt dit thuisgevoel bezorgen, waar ze zelf de regie over hun dagelijks leven houden.


De basis hiervoor leggen we bij onze fantastische medewerkers die een hecht team vormen. Zij zijn het immers die elke morgen met goesting naar het werk moeten komen. Gelukkige medewerkers maken gelukkige bewoners. In de gangen wordt er graag gelachen en iedereen zegt elkaar enthousiast goeiedag, met de glimlach!

Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

De coronacrisis heeft veel van iedereen gevergd en niet in het minst van onze zorgmedewerkers. Anderzijds heeft deze crisis ook veel goede dingen in beweging gebracht. Elke crisis heeft zijn opportuniteiten. Ik heb geweldige momenten van solidariteit en flexibiliteit gezien. Onze medewerkers hebben zichzelf herontdekt, het groepsgevoel is gestegen. Corona heeft er ook voor gezorgd dat onze zorgmedewerkers meer gericht zijn gaan kiezen waar ze willen werken: de sfeer onder de medewerkers, de manier waarop wordt omgegaan met de ouderen, waarop de zorg wordt toegediend, … dit zijn zoveel zaken die – naast een volwaardig loon – aan belang gewonnen hebben. Er is weer aandacht voor kleinschaligheid en aandacht in de zorg. Deze positieve ontwikkelingen moeten we trachten verder te zetten.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Hoe de pers en bijgevolg ook de publieke opinie weinig genuanceerd naar de ouderenzorg kijkt in het algemeen en de woonzorgcentra in het bijzonder. De manier waarop dit demotiverend werkt voor alle zorgverleners die elke dag hun uiterste best doen, is eigenlijk wraakroepend. Gevolg hiervan is dat de beleidsmensen niet anders kunnen dan daarop in te spelen met nog meer regeltjes om de publieke opinie te bedaren. Wat dan op zijn beurt eigenlijk stigmatiserend werkt. We zitten hier in een vicieuze cirkel. Dit is heel ongezond. De toenemende reglementeringen gaan enkel als gevolg hebben dat we nog minder werk gaan kunnen steken in onze core business: aandacht voor onze residenten.


Het tweede waar mijns inziens werk zou van moeten gemaakt worden door onze beleidsmensen, is de oneerlijke concurrentie die wij ondervinden in het aantrekken van verpleegkundigen en zorgkundigen. Ook hier zitten we in een vicieuze cirkel: er is een tekort aan verpleegkundigen, deze worden benaderd door interimkantoren aan betere voorwaarden dan wij kunnen geven. Door een tekort aan verpleegkundigen kunnen sommige woonzorgcentra niet anders dan beroep doen op deze interimkantoren waar ze zomaar even 2,7 maal meer betalen. Dit is een gevaarlijke tendens en kan toch niet de bedoeling blijven?


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Positieve en constructievere samenwerking tussen de private en publieke zorginstellingen, tussen de verschillende koepels. Er is voldoende ruimte voor iedereen. Het is geen wij en zij-verhaal, we zijn allen concullega’s die dezelfde bekommernissen en wensen hebben. Als we allen aan hetzelfde zeel trekken om de ouderenzorg in een positief daglicht te stellen, zullen we veel verder raken.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik wil dat mijn medewerkers en alle zorgverleners meer respect krijgen van de publieke opinie. Ik zie ze hier elke dag werken en ben zo fier op éénieder. Zorgverlening is een roeping, het vraagt geduld, zachtheid, een scherp observatievermogen, .... Het fantastische in de ouderenzorg is dat ze een band opbouwen met de bewoner en hierdoor ook veel gepaster kunnen oordelen over hun gezondheidstoestand.


Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

306 views0 comments

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page