top of page
Search

Zorgonderneming van de week: WZC Ten Berch uit Antwerpen



Biografie

Mijn naam is Sarah Hadouchi. Ik ben directeur van woonzorgcentrum Ten Berch in Antwerpen. Ons huis maakt deel uit van de groep Orpea.



Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Mijn keuze om in de ouderenzorg te werken vloeit deels voort uit mijn studiekeuze. Ik ben urgentieverpleegkundige van basisopleiding. Ik heb mij later verdiept in zorgmanagement waarbij ik in 2021 mijn Master in 'Clinical Management' behaalde aan de UA. Na enkele jaren gewerkt te hebben binnen de acute zorg in het ziekenhuis, vond ik het tijd om mijn focus te verleggen naar de chronische zorg. Het fijne bij chronische zorg is dat je investeert in langdurige contacten met mensen en werkelijk een verschil maakt in die laatste levensjaren.


Daarnaast ben ik altijd geboeid geweest door teamdynamieken, leiderschap en zorgmanagement. Mijn functie van directeur zorgt voor een interessante symbiose tussen enerzijds het medische luik en anderzijds het managen en coachen van een team.


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening? Sinds januari 2022.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Residentie Ten Berch is een gloednieuwe residentie die begin januari 2021 zijn deuren opende.

Het is een stijlvolle thuis voor senioren, gelegen tussen Antwerpen-stad en Berchem. De residentie is omringd door een mooie groene tuin met een pétanquebaan waar onze senioren naar hartenlust kunnen vertoeven. In totaal hebben we 116 moderne kamers waarvan 8 tweepersoonskamers.


Naast de residentie bevinden er zich twee basisscholen waar we een fijne samenwerking mee hebben. Zo hebben wij met de Steinerschool een intergenerationeel project gestart onder de vorm van een moestuin waarbij de kinderen samen met onze senioren ongedwongen met elkaar in contact kunnen komen. Ook ontvangen we geregeld de kleuters van basisschool Vonk om samen met hen leuke activiteiten uit te stippelen.


Naast de samenwerking met de scholen proberen we op maat van elke bewoner, aan de hand van elks interesse en feedback, een waaier aan activiteiten te voorzien. We trachten steeds een goede balans te vinden tussen het fysieke-, mentale- en sociale aspect. Dit alles wordt gedragen door een jong, dynamisch en uiterst gedreven team dat elke bewoner centraal plaatst en als doel heeft om een warme en huishoudelijke thuis te creëren.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Toen ik in residentie Ten Berch startte begin 2022 was mijn eerste doel het verkrijgen van een stabiel en tevreden team waarbij ik sterk heb ingezet op retentie. Als startende residentie is het belangrijk om een standvastig team te bekomen om samen doorheen de hiermee gepaarde groeipijnen te geraken. Dit is noodzakelijk om een kwaliteitsvolle zorgverlening te kunnen borgen voor onze bewoners. Daarnaast was het ook belangrijk onze residentie op de kaart te zetten en naambekendheid te creëren gezien wij als nieuwe zorgvoorziening niet bekend waren in de buurt en bij de verschillende zorginstanties.



Onze visie is “op het ritme van het leven”. Wie ritme zegt denkt automatisch aan dans en dat is meteen ook de rode draad doorheen het interieur. Een stijlvolle residentie waar je woont op het ritme van de dans en op het ritme van het leven waarbij het team zich aanpast aan de bewoner en niet andersom.


Deze visie staat zeer centraal binnen onze zorgverlening. Wij trachten steeds elke bewoner individueel te benaderen en de zorgen op elks zijn persoonlijke noden af te stemmen. Wat voor mij zeer belangrijk is, is dat er steeds een goede dialoog is tussen de zorgvrager en de zorgverlener. Zo kan er kort op de bal gespeeld worden en zorg op maat aangeboden worden. Dit trachten we steeds individueel op te nemen met elke bewoner. Daarnaast hechten wij ook zeer veel belang aan de inbreng die bewoners en familieleden hebben tijdens de bewoners- en familieraden. De punten die dan besproken worden trachten we steeds in onze werking te implementeren. Dit heeft als groot pluspunt dat we op groepsniveau, mits kleine aanpassingen, een grote tevredenheid kunnen bekomen bij zowel bewoners als familieleden.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Wat mij betreft is BelRAI zeker een stap in de juiste richting. Met de invoering van de BelRAI denk ik dat we inhoudelijk veel meer informatie gaan kunnen vergaren over de zorgvrager wat de zorgverlening alleen maar ten goede kan komen. Het huidige systeem van de KATZ-schalen geeft naar mijn mening geen totaal- noch een accuraat beeld van de zorgnoden om naar een holistische zorg toe te kunnen werken.


Verder vind ik de invoering van de IFIC-verloning voor alle medewerkers een positieve vorm van financiële waardering. Dit geeft een zekere erkenning voor hun dagelijkse harde inzet.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg? Het lanceren van een moderne en trendy campagne om het beeld van onze sector te verjongen. Als men door middel van een moderne facelift het imago van onze sector kan opkrikken, denk ik dat er opnieuw meer jonge en gemotiveerde studenten voor deze sector zouden kiezen. De huidige werkwijze binnen een woonzorgcentrum is niet meer dezelfde dan velen nog in gedachten hebben. De kunst is nu dit te kunnen projecteren naar de buitenwereld.


Noem één regel die u graag zou willen afschaffen?

Binnen onze functie en die van de zorgverleners is de administratieve last aanzienlijk toegenomen doorheen de jaren. Een vereenvoudiging hiervan, zodoende dat we ons terug meer kunnen focussen op de essentie van onze kerntaken, zou zeker een verbetering zijn.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Hen individueel nog meer bijstaan in de verschillende noden die ze ervaren zodoende dat ze alle nodige tools aangereikt krijgen om kwaliteitsvolle zorg te kunnen borgen. Dit kan gaan van individuele opleidingstrajecten tot het invoeren van zelfroostering om zo tot een betere work-life balans te komen. Hierdoor hoop ik te kunnen bijdragen aan hun werkvreugde wat dan resulteert in gelukkigere bewoners.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

243 views0 comments

Commentaires


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page