top of page
Search

Zorgonderneming van de week: WZC Spanjeberg uit Zellik



Biografie

Mijn naam is Esther Luyten. Ik ben directeur van woonzorgcentrum Spanjeberg in Zellik. Ons huis maakt deel uit van de groep Armonea.


















Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Na mijn studies verpleegkunde ben ik gestart als operatiezaalverpleegkundige. Na enkele jaren kwam ik tot het besef dat ik het sociaal contact met de patiënten enorm miste.

Tijdens mijn stages stond ik ook altijd graag in woonzorgcentra. Een glimlach op de bewoners hun gezicht toveren is voor mij goud waard. Het leek mij dan ook tijd om de stap te wagen en een nieuwe uitdaging aan te gaan in de ouderenzorg, En hier heb ik nog geen seconde spijt van.

Wat mij zo drijft om in de ouderenzorg te werken is het feit dat je een zeer nauw contact hebt met de bewoners, de familieleden en de medewerkers.



Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Ik ben gestart als Head Care in een ander huis van Armonea in 2019. In juli 2022 kreeg ik de kans om te starten als directeur in WZC Spanjeberg.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Woonzorgcentrum Spanjeberg is gelegen in hartje Zellik. We zijn gelegen aan de rand van Brussel waar je nog heel wat groen kan vinden en nog een echt dorpsgevoel hebt. Het centrum van Zellik ligt op wandelafstand, waar je verschillende cafeetjes, winkels en restaurants vindt.

Ons huis heeft 101 erkende woonzorgkamers. We bieden eenpersoonskamers en tweepersoonskamers aan die de bewoners kunnen inrichten naar eigen wens, zodat ze zich thuis voelen.

Wat je verder nog kan vinden in Spanjeberg is een hecht en standvastig team. Hierdoor creëren we een huiselijke en warme sfeer in ons woonzorgcentrum die onze bewoners en familieleden ten goede komt.



Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

De leuze van Spanjeberg omvat eigenlijk al heel veel: ‘Zellik ons dorp, Spanjeberg onze thuis. Waar bewoners ons genegen, bezoekers tevreden en medewerkers gedreven zijn’.


Doordat we een hecht en standvastig team hebben, zorgt dit ervoor dat de bewoners & familieleden zich snel thuis voelen en een hechte band wordt gevormd. Een gekend gezicht waar je iets kan aan vragen is zeer belangrijk. Het geeft ook aan de familieleden een soort van gemoedsrust omdat ze de medewerkers ook kennen.


Onze persoonlijke aanpak is zeer gekend in de omgeving, Wij trachten steeds om met de bewoner en familie af te stemmen hoe we deze persoonsgerichte zorg kunnen bieden.

We maken gebruik van het C-Me plan, waardoor we de bewoners beter leren kennen.

Aan de hand van het C-Me plan komen we meer te weten over de levensgeschiedenis, gewoontes van thuis, waar er belang moet aan gehecht worden, wat ze graag en niet graag eten. Er worden ook doelen en wensen bevraagd waar het team mee aan de slag gaat. Dit kan gaan van wat langer uitslapen op zondag tot een uitstap, alles is mogelijk.


Ons animatieteam zorgt dagelijks voor activiteiten op maat van onze bewoners. Dit kan zowel individueel als in groep. Onze ergotherapeuten en kinesisten zorgen dan weer dat de bewoners zo actief mogelijk blijven.


Omdat het belangrijk is dat de bewoners nog contact kunnen houden met familie en vrienden organiseren we geregeld grotere evenementen waar iedereen op uitgenodigd is. Onze nieuwjaarsreceptie was een groot succes.

Binnenkort nemen we deel aan Dag van de Zorg, waar we de deuren openen voor het grote publiek en iedereen een kijkje kan komen nemen ‘achter de schermen’. Het is fijn om samen met het team deze dingen te realiseren.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Door de hele coronaperiode is er meer aandacht gekomen voor de zorgsector, waar ik wel blij om ben. Het was een zeer zware periode die veel impact heeft gehad. Erkenning en appreciatie zijn heel belangrijk voor ons beroep om de toekomst van de zorgsector te garanderen. We merken het spijtig genoeg dat er veel collega’s afhaken om in de zorg te blijven werken. Het is ook een zeer zwaar beroep, maar je krijgt er van de bewoners zoveel voor terug.



Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Wat ik spijtig vind, zijn de negatieve berichten in de media over woonzorgcentra.

Als je je dag in dag uit voor meer dan 200% inzet voor de zorg van je bewoners, doet het pijn om deze berichten te lezen. Het lijkt alsof het alleen maar ellende is in woonzorgcentra, wat helemaal niet het geval is. Er zijn zoveel mooie momenten die ook aandacht verdienen maar die spijtig genoeg niet dikwijls worden vermeld.

Ook de vele administratieve taken die erbij gekomen zijn voor het zorgpersoneel de laatste jaren zorgen ervoor dat er minder tijd is om echt met de bewoners bezig te zijn.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

De bevolking heeft een zeer oubollig en onjuist beeld over wat de ouderenzorg vandaag is

De ouderenzorg aantrekkelijker maken zou een verbetering zijn.

In de opleiding verpleegkunde ga je tijdens het eerste opleidingsjaar op stage in een WZC en daar stopt het. Het is zelden dat er een student van het laatste jaar verpleegkunde op stage komt.

Tijdens deze stages kunnen/mogen de studenten ook nog niet veel verpleegkundige handelingen uitvoeren, waardoor er een beeld wordt gevormd dat niet correct is. Hierdoor zijn er volgens mij maar weinig pas afgestudeerde verpleegkundigen die de weg naar het WZC vinden.


Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Regels en richtlijnen zijn er om structuur en uniformiteit te geven aan de ouderenzorg en het lijkt mij niet verstandig om hier zaken van af te schaffen. Wat wel belangrijk is, is dat de regels en richtlijnen realistisch zijn om in de praktijk toe te passen. Dit is soms niet het geval, wat het werken soms moeilijker maakt.



Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik zou onze medewerkers elke dag in de bloemetjes willen zetten.

Elke dag geven alle medewerkers het beste van zichzelf en staan ze 24 op 24, 7 op 7 klaar voor onze bewoners. Ze zijn er op leuke en minder leuke momenten, krijgen elke dag te maken met verschillende emoties… petje af voor al deze toppers.

Een (kleine) attentie zo nu en dan om onze appreciatie te tonen mag dus zeker niet ontbreken.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

327 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page