top of page
Search

Zorgonderneming van de week: WZC Puthof uit Borgloon



Biografie

Mijn naam is Jennifer Claessen. Ik ben de trotse directeur van woonzorgcentrum Puthof uit Borgloon. Ik werk sinds juni 2020 als directeur van dit woonzorgcentrum. Ons woonzorgcentrum maakt deel uit van de groep Orelia.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Van bij het prille begin van mijn loopbaan, werk ik in de ouderenzorg. Voor mij is het belangrijk om mijn werk te kunnen combineren met een sociaal en maatschappelijk engagement. Je kunt mensen helpen bij hun dagelijkse activiteiten, hen gezelschap bieden en hun leven verrijken.


Het is een boeiende en warme sector. De vraag naar ouderenzorg zal alleen maar toenemen de komende jaren, aangezien de bevolking vergrijst. Dit betekent dat er veel kansen zullen zijn om te werken in onze sector, met doorgroei en ontwikkelingsmogelijkheden.


Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?

De ouderenzorg is een heel belangrijke sector, maar tegelijkertijd ook een hele moeilijke sector om goed werk te leveren. Het is een sector die zwaar onderschat wordt, zowel op maatschappelijk als op politiek vlak.



Omschrijf uw woonzorgvoorziening

Woonzorgcentrum Puthof is een modern, nieuw woonzorgcentrum dat ondertussen zijn 5de verjaardag vierde. We zijn omringd door groen en boomgaarden. Onze tuin is aangelegd in samenwerking met ‘natuur in je buurt’ (een project van de Vlaamse overheid). Bijgevolg hebben we een hele natuurlijke tuin, met streekeigen begroeiing. We hebben niet alleen ingezet op meer biodiversiteit, maar ook op beleving. Zo is onze tuin nu een stuk interessanter voor de residenten en hun bezoekers. Er is een wandelpad met zitbanken, een pluktuin, een konijnenhok, belevingselementen met bv. klankschalen, een buitenklasje, een picknick bank. Drie keer per jaar komt er ook een kudde schapen langs om het gras kort te zetten, een plezier om te zien!


We proberen de buurt zo veel mogelijk te betrekken en uit te nodigen voor onze activiteiten en in onze vrijwilligers werking. Daarbij zoeken we een evenwicht tussen individuele en groepsactiviteiten. Zo doen we kookactiviteiten op de afdeling, optredens in ons O’ café, komen er dieren op bezoek… Daarnaast hebben we ook een uitkijkpunt dat mee opgenomen is in de toeristische wandelroutes. Zo komen er ook wandelaars bij ons in huis.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg naar de bewoners toe?

Bij Puthof werken we in kleine leefgroepen, dit zorgt voor een gemoedelijke en aangename sfeer in ons woonzorgcentrum.


We geven zoveel mogelijk zorg op maat van de bewoner. Daarnaast is het ook belangrijk dat de bewoners hun eigen keuzes kunnen maken. In onze werking houden we rekening met mensen die graag vroeg opstaan of juist wat langer slapen.

Voor het ontbijt en het avondeten bieden wij een buffet aan waar steeds verschillende soorten beleg en broodjes zijn. Het is altijd fijn dat je à la minute kan kiezen wat je gaat eten. We hebben ook een mobiele keuken waarmee wij wekelijks op de verschillende woonafdelingen verse eitjes bakken en opdienen. De bewoners kunnen dan op dat moment kiezen hoe ze hun eitje wensen. Keuze geven en de keuzevrijheid van onze bewoners zo veel mogelijk bewaren en respecteren via o.a. kleine geluksmomentjes. Dat lijken eenvoudige dingen, maar toch zijn ze erg belangrijk.


Sinds de opstart van Puthof worden alle maaltijden in de eigen keuken bereid: vers, lekker én voedzaam. Puthof heeft vorig jaar (februari 2022) een smiley gekregen van het Federaal agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) omdat wij onze bewoners uitstekende maaltijden leveren die aan alle voorwaarden en kwaliteitscontroles voldoen. De Smiley-erkenning geeft de residenten van het woonzorgcentrum en de bijhorende serviceflats de garantie dat de voedselveiligheid van de producten optimaal is. Het kwaliteitslabel prijkt sindsdien aan de ingang van het woonzorgcentrum.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Evolutie in de technologie waardoor dingen gemakkelijker opgevolgd kunnen worden.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

De financiering die onder druk staat en het moeilijk vinden van bekwaam personeel.


Ook de manier waarop woonzorgcentra te vaak negatief en ongenuanceerd worden afgeschilderd in de media. Zonder rekening te houden met de problemen waar ze mee te kampen hebben. Elk van onze medewerkers doet elke dag opnieuw zijn uiterste best om goed werk te leveren, dat maakt het extra pijnlijk.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Ik ben voorstander van een betere en andere financiering zodat er ook meer mensen kunnen ingezet worden.


Is er een regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Uitgebreide administratie voor alles. Ik begrijp uiteraard de noodzaak van de aantoonbaarheid, maar aan de andere kant neemt het ook veel tijd weg die kan ingezet worden om echt bezig te zijn met de mensen.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Onze medewerkers zijn goud waard, daarom zorgen we regelmatig voor een kleine attentie. Jaarlijks organiseren we zelfs de ‘Dag van de Orelia medewerker’. We laten onze medewerkers regelmatig weten dat belangrijk werk doen, dat hun inzet er echt toe doet. Ik zou graag een manier vinden waarop we hen echt duidelijk kunnen maken dat hun aanwezigheid het verschil maakt voor bewoners en collega’s. Met andere woorden, ik zou hen graag nog meer het gevoel kunnen geven dat ze énorm geapprecieerd worden om hun aanwezigheid en voor wat ze allemaal doen voor onze bewoners.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

116 views0 comments

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page