U bent?
Mijn naam is Sarah Keppens. Ik ben directeur van het woonzorgcentrum De Stichel in Vilvoorde (Koningslo). Wij maken deel uit van de woonzorggroep Armonea.
Hoe lang bent u al directeur?
Ik ben sinds augustus 2021 directeur.
Waarom werkt u in de ouderenzorg?
Ik ben mijn carrière gestart als zelfstandig kinesitherapeut. Ik had verschillende patiënten die woonden in een woonzorgcentrum. Ik merkte al snel dat ik een goede affiniteit heb met ouderen. Ik heb gesolliciteerd als kinesitherapeut in woonzorgcentrum Rietdijk, ook een huis van de Armonea-groep. Ik hou van het principe om 'levenslang te blijven leren'. Na mijn studies 'Beheerder van een woonzorgcentrum' bij Syntra, heb ik de stap gezet naar het administratieve luik van werken in een woonzorgcentrum. Ik ben zeven jaar adjunct directeur geweest in een woonzorgcentrum van het OCMW van Brussel en sinds augustus 2021 ben ik gestart als directeur in woonzorgcentrum De Stichel.
Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?
Ik ben in augustus 2021 gestart als directeur.
Omschrijf uw woonzorgvoorziening?
Woonzorgcentrum De Stichel ligt aan de rand van Brussel in een rustige omgeving tussen het groen. Ons woonzorgcentrum heeft 152 erkende woonzorgkamers. De meeste kamers zijn eenpersoonskamers die de bewoner naar eigen wens kan inrichten. Wij hebben ook zes tweepersoonskamers, ideaal voor koppels!
Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe?
Armonea heeft een sterke visie waarin de bewoner centraal staat. In De Stichel hanteren we de volgende slagzin: “Onze bewoners wonen niet op onze werkplaats, wij werken in hun woonplaats”.
Elke nieuwe collega krijgt deze visie vanaf de eerste dag mee, en mag op geen enkel moment vergeten dat de bewoner zich niet enkel thuis moet 'voelen' maar daadwerkelijk thuis 'is' in het woonzorgcentrum. Wij proberen ons in te leven in het dagelijkse leven van onze bewoners. Dat kan gaan om kleine zaken. Als er toevallig een plastic beker op tafel verschijnt, stellen wij ons meteen de vraag van 'Zouden wij thuis ook plastic eetgerei gebruiken?' Hoe maken we het zo huiselijk en gezellig mogelijk?
Woonzorgcentra hebben soms nog een negatieve bijklank. Wij vechten dagelijks tegen die negatieve en gedateerde beeldvorming. Onze bewoners mogen het huis verlaten zoals het hen uitkomt. Willen ze s' ochtends vroeg een koffie gaan drinken, of s' avonds achter een glaasje wijn gaan, willen ze met hun eigen wagen op stap gaan, of hun kamer herinrichten naar wens,... dat is allemaal mogelijk.
Wij hebben enkele jaren geleden ervoor gekozen om bewoners niet meer preventief te fixeren tegen valincidenten. Het is een feit dat oudere zorgbehoevende bewoners fragieler zijn en meer kans hebben om te vallen. Toch willen wij hun deze vrijheid niet afnemen en laten wij bewoners vrij rondlopen. Hoe langer ze vrij kunnen bewegen, hoe langer ze in vorm blijven en zich minder zwaar zullen kwetsen na een val. Wij gebruiken verschillende alternatieven om dit fixatie-arm beleid te ondersteunen zoals bedden die volledig tot aan de grond zakken, valmatten, verhoogd toezicht,… enzovoort.
Ook privacy wordt gerespecteerd. Onze bewoners krijgen bij ons een “niet storen”-deurkaart als ze dit wensen. We hebben meerdere koppels in ons huis, zowel koppels die samen zijn binnengekomen als mensen die elkaar hier hebben ontmoet. Indien zij zich even in hun kamer wensen terug te trekken, vinden wij het dan ook niet meer dan normaal dat we hun deze bijzondere momenten samen in alle rust gunnen.
Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots?
Dit is zonder meer ons fixatie-arm beleid. We zijn hier eerlijk en transparant in. Het gebeurt wel eens dat je een bewoner ziet met een blauwe plek. Toch zijn wij in de overtuiging dat onze bewoners een blauwe plek verkiezen bovenop vast te zitten in een bed of achter een tafeltje waardoor je nadien slapper op je benen staat en nét veel meer kans hebt om te vallen en iets te breken.
In het begin van onze aanpak hadden veel collega’s en familieleden bezorgdheden en vragen. Onze bewoners daarentegen waren en zijn een pak gelukkiger. Aangezien zij centraal staan, is dit het enige dat telt. Wij willen steeds onze bewoners centraal plaatsen in alles wat we doen.
Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij en welke maakt u triest?
Wat ik erg betreur is de negatieve berichtgeving in de media over woonzorgcentra in het algemeen. De perceptie van woonzorgcentra is vaak zwart-wit en niet genoeg genuanceerd. Het positieve mag voor mij meer belicht worden. We missen de positieve verhalen van de ouderenzorg in de media.
Waar ik dan wel weer blij van word, is dat door de nasleep van corona er meer bewustwording is van goede zorgen van de medewerkers. Onze zorgmedewerkers geven steeds opnieuw het beste van zichzelf en er mag best wat meer erkenning zijn.
Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?
Het verlenen van goede persoonsgerichte zorg start al van bij de opleiding. We merken dat sommige van onze studenten niet op de hoogte zijn van verschillende alternatieven voor fixatie. Een ander voorbeeld: Zij weten hoe ze een bewoner medicatie moeten toedienen, maar als die bewoner dementie heeft en medicatie weigert, weten ze soms even niet wat doen. Nog meer aangepaste aanpak naar dit ziektebeeld zou ook wenselijk zijn.
Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?
Ik zou graag minder administratieve beslommeringen hebben zodat er meer tijd vrij komt voor een babbeltje met de bewoners. Een nieuwe bewoner komt dikwijls aan na een ziekenhuisopname en heel emotionele periode. Meestal wordt bij de opname meteen een lijvig opname-document boven gehaald waarvan elke pagina getekend dient te worden. Het zou toch veel aangenamer zijn als dit ingekort kan worden en ze meteen hun intrek kunnen nemen in hun kamer waar er een persoonlijk welkomstgeschenkje op hun staat te wachten.
Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?
We moeten er ook op tijd en stond aan denken om hen regelmatig een kleine attentie te geven. Een doosjes pralines of een andere attentie heeft nog nooit iemand kwaad gedaan, integendeel!
Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.
De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.
Comments