top of page
Search
emiliewillems6

Zorgonderneming van de week: Rubens uit Mortsel




U bent?

Mijn naam is Annick Braem. Ik ben directeur van woonzorgcentrum Rubens in Mortsel in de provincie Antwerpen. Wij maken deel uit van de groep Orpea.


Hoe lang bent u al directeur?

Ik werk bijna drie jaar in de functie van directeur van een woonzorgcentrum waarvan een jaar bij Rubens.



Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Een deel van mijn motivatie om in de ouderenzorg te staan is natuurlijk gegroeid uit mijn studiekeuze. Ik heb een Master in de Psychologie behaald. Ik heb jarenlang een eigen praktijk gehad als psycholoog, vandaag heb ik nog een heel klein beetje een eigen praktijk (enkele cliënten die ik blijf opvolgen) naast mijn werk als directeur.


Een ander stuk van de motivatie voor ouderenzorg was ook toevallig, ik keek uit naar nieuwe opportuniteiten als leidinggevende. Ik haal veel voldoening uit de gesprekken met de residenten en het aansturen en coachen van het team. Collega's en zorgprofessionals hebben de steun, begeleiding en het luisterend oor van hun leidinggevende echt wel nodig. De vacature als directeur stond open ik heb ik mij gelanceerd. Het was een toevallige maar zeer gelukkige beslissing.


Een laatste motivatie is ook persoonlijk, ik wil graag een verschil kunnen maken voor ouderen.


Mijn bedoeling is om van de ‘laatste fase’ in het leven van de oudere geen treurige fase te maken maar een mooie, betekenisvolle fase waarin de oudere een volwaardige rol heeft in de maatschappij, rekening houdend met mogelijke beperkingen.

Sporten met Qwiekup

Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Ik ben gestart in Rubens in februari 2022.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Rubens is een modern huis, het gebouw is nog maar recent gezet in 2016. Wij hebben 123 woongelegenheden, best wel een groot huis. Er is een leuke tuin vooraan het huis, een soort binnentuin aangezien het gebouw in een L gebouwd is. Er zijn kippen en konijntjes in de voortuin, de kleinkinderen beleven hier veel plezier aan en onze bewoners ook.


Wij zijn een open huis dat geïntegreerd is in de buurt. Wij werken regelmatig samen met een school uit de buurt. We hebben ook een fijne samenwerking met buurtwerking ‘De Burenbabbel’ die in ons huis hun vergaderingen laten doorgaan. Een muzikant en familielid van één van onze bewoners, zal binnenkort komen optreden. Dan openen wij de show naar de hele buurt, iedereen is van harte welkom.


Onze residenten worden betrokken in het beleid en de inhoud van ons huis. Een van onze residenten participeert aan de sollicitatiegesprekken zoals onlangs de sollicitatie voor een nieuwe ergo therapeut. Onze resident (een man die tijdens zijn carrière veel sollicitanten mocht ontvangen en interviewen) had een zeer goede invalshoek, stelde de juiste vragen en wist ook wat de taken van de functie inhielden. Zijn aanwezigheid en input tijdens deze gesprekken was van grote waarde.

Krantenuurtje

Wij werken ook aan een volledig nieuw project rond inhoud en beleid van het huis, dit project staat vandaag nog in zijn kinderschoenen. We zouden graag onze vrijwilligers een meer zelfstandige werking willen laten hebben, met een voorzitter en een regelmatige samenkomst met het zorgteam om zo de samenwerking en symbiose tussen beide volop te laten groeien en bloeien. We willen onze bewonersraad verdiepen door een stuk projectmatiger te gaan werken waarbij bepaalde thema’s door de residenten verder uit gewerkt worden om dan te implementeren in onze werking. Momenteel zijn het steeds dezelfde onderwerpen die terugkeren, zonder verdieping. Met de juiste omkadering en ondersteuning, denken we dat er veel meer mogelijk is. Het zou fijn zijn als enkele van onze residenten dit project ook effectief mee zouden willen trekken.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Ik werk ondertussen een jaar bij Rubens en ik heb veel gewerkt aan het verkrijgen en het behouden van een stabiel team en tevreden personeelsleden. Mijn eerste persoonlijke missie was stabiliteit om te komen tot kwaliteitsvolle zorg.


Vanaf dag één was ik bezig met mijn team want dat is de kern voor een goed-draaiende zorghuis. Ik wou hun ideeën horen en samen aan de slag gaan. Het is belangrijk om de nodige zuurstof en ruimte te kunnen geven aan zorgprofessionals en hen te helpen om hun eigen strategie te bepalen. Die vrijheid en dat vertrouwen gun ik mijn team ook. We bepalen samen de koers en de doelen die we willen bereiken.


Het leidinggevende personeel binnen de zorg is volledig vervangen. Het team heeft zichzelf vernieuwt, we hebben drie nieuwe hoofdverpleegkundige. Ik ben trost om te zeggen dat we een gemotiveerde en ook een hecht team hebben. Er zijn minder 'eilandjes' tussen de verschillende departementen. Nu is er één team Rubens waarbij alle disciplines aan bijdragen. Een leuk voorbeeld van vorige week was dat onze zorgkundigen mee de tafels aan het dekken waren omdat ze graag willen helpen. Er wordt meer spontaan hulp aangeboden. Dat is echt heel fijn. En we hebben onlangs ook een goede inspectie (en inspectieverslag) gehad, daar waren wij zo fier op. Ik heb dan ook een bedanking en receptie georganiseerd voor het hele team, want dit is hun prestatie.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Ik heb heel veel goede hoop over de invoering van de BelRAI. Het is veel werk, het is een grote investering vanuit de zorgsector maar het kan veel informatie opleveren om inhoudelijk een sterke(re) zorg te kunnen geven.


De KATZ schaal evaluatie-systeem, is niet meer in de juiste verhouding met het personeel dat je nodig hebt en de subsidies die ertegenover staan. Er wordt in dit systeem nog te veel gedacht in punten en in euro’s.


Als we vandaag een B-profiel resident opnemen, dan zou het profiel kunnen verbeteren dankzij o.a. ergotherapie, medische goede zorgen en opvolging, ... naar een O of een A profiel. Uiteraard willen wij de beste zorg geven en willen wij onze residenten beter laten worden en een goed leven kunnen bieden. Dankzij de BelRAI zal dit een ander perspectief geven op de profielen en de subsidies die ertegenover staan. Ik denk dat dit ook een betere beeldvorming een 'sexyer' imago van onze sector zal kunnen teweegbrengen wat in deze tijden geen overbodige luxe is. Het team zal nog gemotiveerder zijn omdat de meerwaarde van hun dagelijkse inzet zal worden gezien en gewaardeerd worden.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Ik word triestig als ik zaken hoor zoals "Als je naar een woonzorgcentrum gaat, word je geïsoleerd en krijg je minder bezoek". Stilletjes aan geraken wij uit de schadeperiode die aangericht is tijdens de Covid en quarantaineperiode. De media draaide beelden van residenten alsof ze 'gegijzeld' werden. Ik ben zo kwaad op de media hiervoor. De nieuwswaarde die ze tijdens de covidperiode brachten was zo negatief. Dat vind ik heel erg jammer. Zeer triestig voor onze bewoners maar ook voor al onze medewerkers die elke dag het beste van zichzelf geven en zich door dit soort berichten heel erg miskend voelen. Een dagelijks applaus toen, wat ook belicht werd in de media, was mooi maar werd tegelijkertijd teniet gedaan door diezelfde media.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Ik ben voorstander van een ander subsidiëringssysteem. Een systeem dat dynamischer is waarbij dat je niet afgestraft wordt als residenten beter worden. Een systeem dat meer concentreert op de mens en de kwaliteit van het leven in plaats van wat de persoon in kwestie niet meer kan. Ik zou graag wensen dat ouderenzorg op een transpartante (en dus ook positieve) manier wordt belicht. Om zo ook zorgpersoneel aan te kunnen trekken.


Of waarom niet mensen vanuit het werkveld (zorgprofessionals) samen met residenten een forum geven? Journalist Ann Peuteman pleitte in haar Knack column ('Stel dat jij op het journaal zou horen dat je verzorgd wordt door drugsverslaafden die je pillen pikken’ publicatie 28/02/23) ook om residenten een stem te geven. Bewoners van woonzorgcentra volgen de actualiteit en weten maar al te goed wat er in de wereld gebeurt (personeelstekort, vergrijzing, ...) en kunnen daar over meepraten. Toch wordt hun mening nog altijd veel te weinig gevraagd. Ze mogen wel hun zeg doen over het menu en de decoratie in de cafetaria, maar minder over inhoud. Residenten zouden meer inspraak moeten krijgen op beleidsmatig vlak.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

De fietsvergoeding wordt veel gebruikt maar er is ook veel vraag naar fietsleasing de laatste tijd. Bepaalde disciplines zouden van mij een hoger loon mogen verdienen. Zorgkundigen zijn zo nodig. Zonder hen valt heel het huis in elkaar. Zowel op mentaal als op fysisch vlak zou IFIC van mijn part nog iets meer appreciatie mogen tonen. Uiteraard moet dat in barema's worden uitgewerkt voor de hele sector.


Pannenkoeken bakken

Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

471 views0 comments

Comments


jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page