top of page
Search

Zorgonderneming van de week: Drie Eiken uit Lanaken



U bent?

Mijn naam is Ronny Nickmans. Ik ben directeur van seniorencampus Drie Eiken uit Lanaken. Wij maken deel uit van de groep Korian.


Hoe lang bent u al directeur?

Ik ben reeds 18 jaar directeur van woonzorgcentra in België en Nederland waarvan ruim zes jaar in woonzorgcentrum Drie Eiken.



Waarom werkt u in de ouderenzorg?

In het begin van mijn loopbaan werkte ik in een ziekenhuis. Naar mijn beleving stond de patiënt er niet meer centraal. Ik wilde werken en bijdragen in een sector waar de zorgvrager steeds centraal wordt gesteld. Zo komt het dat mijn hart al 26 jaren in de ouderenzorg ligt, vroeger in Nederland en nu in België. Als ik vanuit mijn mensgerichte en gastvrije visie, samen met mijn team, een mooie oude dag kan bieden aan onze bewoners, dan word ik daar zelf een gelukkig mens van. Dat is wat voor mij telt, dat mijn bewoners en mijn medewerkers gelukkig zijn. Zo ga ik iedere avond trots naar huis!

Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Woonzorgcentrum Drie Eiken is nu ruim zes jaar open. Maar het bouwen aan een mooie en warme thuis, is al ervoor begonnen, van zodra de eerste schop de grond in ging, zijn wij hier mee gestart. Toen heb ik mezelf de vraag gesteld: “Hoe zou het ideale huis eruit zien waar ik zelf mijn oude dag zou willen doorbrengen?” Ik ben vooral aan de slag gegaan met visieontwikkeling met daaraan gekoppelde organisatie – en communicatiestructuur.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Drie Eiken heeft een zeer enthousiast en betrokken animatieteam. Dagelijks worden er minimaal twee activiteiten aangeboden aan onze bewoners. Deze activiteiten variëren van grote groepsactiviteiten zoals muziekmiddagen, kienen en handwerken tot kleinschalige persoonsgerichte activiteiten zoals nagelverwennerij, kleinschalige activiteiten die vooral gericht zijn op mensen met dementie, kaartclub en bakactiviteiten. Er is echt voor ieder wat wils.



Ook proberen we om de samenleving zoveel mogelijk naar binnen te halen door bijvoorbeeld scholen geregeld activiteiten te laten doen met bewoners, of we ontvangen wandelverenigingen in ons Grand Cafe, we organiseren jaarlijks een buurtfeest met barbecue en ook onze jaarlijkse kerstmarkt is toegankelijk voor iedereen. Tijdens carnaval eerder deze maand, hebben wij de plaatselijke carnavalsvereniging uitgenodigd. We gaan ook regelmatig met de bewoners naar buiten. We bezoeken de wekelijkse markt, gaan op bezoek bij scholen en met de gemeente werken we zeer fijn samen.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe?

Wij willen ons vooral onderscheiden door onze hospitality-visie:"in caring hands", waarbij huiselijkheid, vriendelijkheid en oprechte aandacht voorop staan. Dit is voelbaar als je door ons huis wandelt, als je onze facebookpagina bezoekt en als je onze bewoners spreekt. Hun stem wordt gehoord en inspraak is een groot goed. We denken steeds in mogelijkheden via ons “positive care"- principe. Onze bewoners moeten hier kunnen leven zoals thuis. Wij willen ze aan het stuur te houden van hun leven en hun zorgbegeleiding.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Waar ik blij van word, is dat de component “wonen en welzijn” steeds meer de overhand neemt boven de “zorg"-component”. Als bewoners het fijn hebben en zich thuis voelen, dan heeft dat een positief effect op de daadwerkelijke zorgvraag.



Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Wat ik jammer vind, is dat de bureaucratie steeds meer de overhand krijgt in de zorg. Ik begrijp heel goed dat het steeds belangrijker wordt dat we zaken goed rapporteren en ons kunnen verantwoorden naar de buitenwereld toe, maar het is jammer dat dit veelal ten koste gaat van de aandacht voor de bewoner.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Waar in mijn ogen de zorgsector écht iets mee te winnen heeft, is de ontschotting in de budgetten van zorg- en niet-zorgmedewerkers. In de krapte van de arbeidsmarkt zou ons dit een grotere mate van flexibiliteit opleveren en volgens mij hebben we daar allemaal behoefte aan.


Daarnaast zou het mooi zijn om onderwijs meer in woonzorgcentra binnen te brengen en dan bedoel ik niet enkel de praktische kant zoals onder andere stages doen, maar ook de theoretische kant. Het zou mooi zijn om een intensievere interactie teweeg te kunnen brengen zodat ze elkaar beter aanvullen en doen groeien.

Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Ik zou voorstellen om de financiering niet meer zo te scheiden tussen zorg en niet – zorg.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik zou het mijn medewerkers gunnen dat ze wat meer ruimte krijgen om onze bewoners nog meer oprechte aandacht te kunnen geven, losgekoppeld van het zorgmoment. Daar hebben zowel de medewerkers behoefte aan maar zeker ook de bewoners. Meer en betere aandacht voor bewoners is net die extra kwaliteit kunnen geven.


Nog een laatste vraag naar aanleiding van de 'Week van de vrijwilliger' deze week, heeft u iets gepland voor uw vrijwilligers?

Natuurlijk! Wij hebben een leuke activiteit gepland voor onze vrijwilligers. Het plan is om aanstaande zaterdag een brunch te organiseren in ons Grand Café, uiteraard verzorgd door onze eigen keuken. Aansluitend gaan we een speur- wandeltocht doen, waarbij we onderweg de mogelijkheid bieden voor een hapjes en een drankje. Na afloop van de wandeling krijgt iedereen nog iets te drinken aangeboden en zullen we bekijken wie de wandeltocht heeft “gewonnen”.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

129 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page