Search

Het WZC van de week: WZC de Gerstjens, deel van Seniors Care-Ion, in Erembodegem




U bent?

Ik ben Mathieu De Wulf, directeur van WZC De Gerstjens in Erembodegem. Het WZC is onderdeel van de groep Seniors Care-Ion.


Hoe lang bent u al directeur?

Ik ben reeds 11 jaar actief als directeur in de ouderensector. Sedert 2 jaar ben ik in dienst binnen de groep Seniors Care-Ion.


Hoe voelt u zich vandaag en waarom? Ik voel mij vandaag vooral trots om aan het roer te mogen staan van dit WZC waar zowel de bewoners, de medewerkers als de familieleden mij het voorbije jaar bleven verbazen.

Ik kan alleen maar trots zijn op de veerkracht van onze bewoners. Met bewondering keek ik ook naar de flexibiliteit en het doorzettingsvermogen van al mijn medewerkers en vrijwilligers het voorbije jaar. Wat een team!


Trots ben ik ook op de talrijke familieleden en mantelzorgers die alleen maar met lede ogen konden aanschouwen hoe wij ons best deden om hun rol tijdelijk over te nemen. En ik ben uiteraard ook trots op mezelf dat ik aan het hoofd mag staan van zo’n mooi team, en er effectief mag zijn voor onze bewoners en hun familieleden. #SamenSterk


Waarom werkt u in de ouderenzorg? Ik kreeg de liefde voor de ouderenzorg reeds van jongsaf mee. Het is misschien een cliché maar ik stapte in de voetsporen van mijn vader. Sinds mijn 12de ging ik al mee met hem naar het WZC tijdens vakantieperiodes of weekends om er te helpen in de keuken, bij de drankbedeling, in de administratie of in de tuin.


Voor mij is het respecteren van ouderen, die vaak zoveel betekenden en betekenen in onze maatschappij niet meer dan een evidentie. Daarnaast vind ik het ook van groot belang om steeds klaar te staan voor de medewerkers, een steun te zijn voor hen en ervoor te zorgen dat er ten alle tijden aangename werkomstandigheden zijn.


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Exact één jaar geleden kreeg ik het aanbod om de directeursfunctie in WZC De Gerstjens tijdelijk over te nemen. Na deze vervangingsperiode voelde ik mij echter zo hard thuis in De Gerstjens dat ik dit niet meer uit handen kon geven.

Wij zijn niet vastgeroest in routines, zijn openminded en staan open voor alles wat kan bijdragen aan een warme, familiale en kwalitatieve zorg

Omschrijf uw woonzorgvoorziening.

WZC de Gerstjens is een modern woonzorgcentrum. We beschikken over 3 open afdelingen en 1 beschermde afdeling. Alle kamers zijn huiselijk ingericht en laten nog ruimte voor het personaliseren door het aanvullen met eigen meubilair.

Wij bieden buiten onze standaardkamers ook nog kamers aan met een privé terras of grotere suites. Naast warme zorg en vernieuwend werken is deze moderne inrichting één van onze troeven. Openheid, licht en een strakke moderne vormgeving in combinatie met stijlvolle, antieke aspecten. Wij kiezen voor WZC De Gerstjens alleen maar elementen uit die je ook in een gewone huiskamer zou kunnen zetten. Dit draagt bij aan de familiale sfeer.

Onze bewoners een aangenaam gevoel bieden in een gezellig kader, dat is ons streefdoel.


Is uw woonzorgvoorziening een afgesloten eiland of een wezenlijk onderdeel van de buurt?

Ik kan toch zeggen dat WZC De Gerstjens een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de buurt. Wij beschikken over een aangename cafétaria, ons “Grand Café”, waar naast bezoekers ook buurtbewoners welkom zijn. Ook voor het middageten kan iedereen aansluiten. Dit geeft een aangename dynamiek. Ook organiseren wij hier zeer frequent grote events waarbij iedereen welkom is en werken we ook voor de animatie activiteiten vaak samen met de buurtverenigingen. Zo laten wij bijvoorbeeld in onze polyvalente zaal de lezingen voor de leden van de Okra doorgaan.



Aangezien het voor onze bewoners niet altijd meer mogelijk is om zich te verplaatsen naar de maatschappij trachten wij de normale activiteiten van een maatschappij zoveel mogelijk te integreren in onze werking. Als Mozes niet naar de berg kan, verplaatsen we hem toch gewoon, niet?


Wat is het favoriete gerecht van de bewoners?

Tong in Madeira saus met frietjes valt altijd in de smaak van onze bewoners. Onze chef-kok en haar keukenteam houden zoveel mogelijk rekening met de wensen van de bewoners. Ook Oilstjerse hutsepot, mosselen met frietjes en scampi’s staan vaak bovenaan de wishlist waardoor ze regelmatig op de menu gezet worden.


Wat is de favoriete activiteit / animatie van de bewoners?

Alle activiteiten waarbij externen naar ons WZC komen. Ik denk hier bijvoorbeeld aan onze accordeonist, de contactclowns, onze marktkramer met modeshow, etc.


Ook grote evenementen waarop zeer veel familieleden van bewoners aanwezig zijn toveren steeds een glimlach op de gezichten. Mensen van buitenaf naar het WZC halen, of het nu over externe animatoren gaat, familie, artiesten of dieren, deze contacten zijn enorm belangrijk en deugddoend voor onze bewoners.

Als Mozes niet naar de berg kan… sorry, ik val in herhaling.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe?

Wij maken het verschil door vernieuwend te werken. Vernieuwend in de ruimste zin van het woord. WZC De Gerstjens heeft een modern interieur maar ook een moderne zorgvisie. Wij trachten zoveel mogelijk te innoveren om ook de ouderenzorg in beweging te houden. Innoveren aan de hand van nieuwe zorgprojecten maar ook innoveren naar visie toe. Wij zijn niet vastgeroest in routines, zijn openminded en staan open voor alles wat kan bijdragen aan een warme, familiale en kwalitatieve zorg.


Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots?

Ik ben er in geslaagd om de antieke vleugelpiano van mijn grootouders als pronkstuk in onze onthaalruimte te zetten. Deze brengt naast een mooi visueel aspect ook heel wat herinneringen naar boven bij zowel onze bewoners als bezoekers. De mooie klanken die weergalmen in ons onthaal triggeren bij mezelf ook heel wat mooie familiale herinneringen. Deze mooie antieke klanken zorgen voor instant sfeer en gezelligheid.

In mijn ideale wereld zien mensen het komen naar een woonzorgcentrum niet meer als laatste halte maar als het begin van een nieuw hoofdstuk

Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij? Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Het maakt me soms triest dat de media vaak een negatieve beeldvorming schept rond de ouderenzorg. Wij merken dat het voor de nog thuis wonende senioren heel moeilijk is om de eerste stap te zetten naar een woonzorgcentrum. Zij hebben vaak nog een verouderd beeld en onthouden vooral de negatieve verhalen dat ze horen in de media.


Kunnen wij in een WZC de ideale thuissituatie nabootsen, neen, dat kunnen we niet. Maar we doen wel ons uiterste best om al onze diensten op maat van iedere bewoner aan te passen zodat ze niets tekort komen.


Dit brengt me dan bij wat me blij maakt, namelijk de enorme evolutie in digitalisering in een WZC en de opkomende zorgtechnologieën. Dit geeft ons allen, zowel op vlak van zorg als alle andere diensten die we bieden, de mogelijkheid om meer efficiënt te werken waardoor we de tijdswinst kunnen benutten om meer met de bewoners bezig te zijn en meer aandacht te schenken aan de algemene sfeer in het WZC.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Zou het niet fantastisch zijn moesten we de perceptie van het leven in een woonzorgcentrum kunnen veranderen? Men komt niet meer naar ons om te rusten, het “rusthuis”tijdperk is (gelukkig) voorbij.


In mijn ideale wereld zien mensen het komen naar een woonzorgcentrum niet meer als laatste halte maar als het begin van een nieuw hoofdstuk. Een hoofdstuk waarin genieten van elke dag, genieten van de kleine dingen des leven centraal staat. Ik ben zelf een levensgenieter en wil dit ook doortrekken naar de Gerstjens. Dagelijks lekker eten, toasten op het leven, plezier maken, lachen, … Voor vele mensen kan het verhuizen naar een woonzorgcentrum bijdragen aan het verhogen van de levenskwaliteit.


Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Wat ik graag zou afschaffen zijn alle regels met het woord “moeten”. Ik pleit voor optimale vrijheid voor onze bewoners. Wie zijn wij om te zeggen wat er “moet”. Zo hebben wij bijvoorbeeld (in normale tijden) geen openingsuren. Wij zijn een vrij centrum, een nieuwe thuis waarin bewoners zelf beslissingsrecht hebben.

Na deze moeilijke coronaperiode waarin de welgekende vrijheidsrestricties werden opgelegd ben ik opgelucht dat we momenteel onze bewoners hun vrijheid konden teruggeven. Alles wat binnen onze organisatorische mogelijkheden ligt is voor mij bespreekbaar.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Opslag is leuk maar snel vergeten. Cadeau’s zijn leuk om te geven maar ook snel vergeten. Idem met premies of gezamenlijke uitstappen in team. Neen, waar ik vooral veel belang aan hecht en mij steeds dagelijks extra zal voor inzetten zijn de werkomstandigheden en de werksfeer. Tenslotte spenderen onze medewerkers zeer veel tijd op de werkvloer en met elkaar. Als dit steeds weer in goede omstandigheden en in een goede sfeer kan gebeuren wordt dit niet snel vergeten. Een goede work-life balance is een zeer belangrijk aspect daarbij. Daarom dat wij sinds vorig jaar met een systeem van zelfroosteren werken. Zo kunnen onze medewerkers hun privé en werk gemakkelijker op elkaar afstemmen, al is het maar in functie van kinderen of het maken van afspraken bij kapper, dokter, vrienden, etc…


Gelukkige medewerkers leveren goed werk en geven een leuke sfeer. En dit zal ook zo ervaren worden door onze bewoners. Gelukkige medewerkers = goede dienstverlening = gelukkige bewoners!

Ook zorg ik steeds voor voldoende chocolade… dat helpt altijd.