top of page
Search

Zorgonderneming van de week: De Heymeulen uit Buggenhout

Updated: Jan 9, 2023




U bent?

Mijn naam is Hilde Vermeulen, ik ben directeur van het woonzorgcentrum De Heymeulen uit Buggenhout. Wij zijn een familiaal beheerd woonzorgcentrum.


Hoe lang bent u al directeur?

Sinds november 2019.




Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Wat mij voldoening geeft in ouderenzorg, is om iets te kunnen betekenen voor onze bewoners in hun laatste levensfase. Een woonzorgcentrum dat luistert naar haar residenten in een familiale sfeer en medische zorg op maat biedt, krijgt veel respect terug van haar bewoners en familie.


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Na mijn studies startte ik als ergotherapeut in 1986 in dit familiale woonzorgcentrum. In die tijd was de aanstelling van een ergotherapeut in een rustoord heel vooruitstrevend. We spreken over de periode van voor het ontstaan van het RVT zoals we dat bijna 25 jaar gekend hebben. Pas bij de invoering van het RVT werd het aanstellen van paramedische beroepen zoals ergotherapeuten, logopedisten, kinesisten … een verplichting. In de beginperiode was ik als enige verantwoordelijk voor ergo, begeleiding en animatie van de 85 bewoners. Gaandeweg nam ik meer en meer andere taken voor mijn rekening zoals bv. personeelszaken en stond ik de stichters van het rustoord bij in allerlei administratieve taken. Sinds 2019 heb ik officieel de leiding van onze voorziening, nog steeds bijgestaan door de initiële oprichters en mijn echtgenoot Chris.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Ons woonzorgcentrum biedt plaats voor 90 bewoners en is gelegen in Opstal, een landelijke deelgemeente van Buggenhout. Naast een 70-tal bedden in gerenoveerde kamers, hebben wij ook een beveiligde afdeling van 20 plaatsen voor mensen met de ziekte van dementie. Voor deze bewoners hebben wij gespecialiseerde kennis en kunde in huis gehaald via een 'referentiepersoon Dementie'. Deze professionele hulpverlener staat nauw in contact met de dementievriendelijke gemeente Buggenhout. Dagelijks is er een gevarieerd aanbod aan activiteiten die aangepast zijn aan de noden en wensen van de huidige bewoners. Onlangs investeerden wij in een elektrische fiets waarmee een begeleider twee bewoners kan meenemen op een ontspannend fietstochtje in de landelijke omgeving.


Lentewandeling in Opdorp met zijn vele prachtige paasbloemen en unieke eekhoornbeelden.

Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe? Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots?

Als private familiale zorgvoorziening, zijn wij één van de weinige overgebleven woonzorgcentra die niet tot een groep behoren. Het familiaal karakter van onze aanpak gaat hier hand en hand mee. Ook onze keuken is nog steeds volledig in eigen beheer. Er wordt dagelijks vers gekookt door een team van gemotiveerde koks. Het feit dat onze medewerkers niet gebonden zijn aan één afdeling, geeft het aangename gevoel dat iedereen iedereen kent. Tenslotte krijgen wij heel vaak de positieve reactie dat al onze personeelsleden heel vriendelijk zijn voor bewoners en bezoekers: iets wat wij hoog in het vaandel willen dragen.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

In onze eigen situatie denk ik meteen aan de bouw van onze nieuwe vleugel, die volop aan de gang is. In twee fases zorgen wij hiermee enerzijds voor een uitbreiding van 27 woongelegenheden en anderzijds voor algemene opfrisbeurt.

Ook onze bewoners deden mee met Saartje's sportmoment in het kader van de 'Week van de valpreventie'.

Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Het moeilijk ingevuld krijgen van vacatures is de dag van vandaag de grootste uitdaging voor ons als directie. De druk op het bestaand personeel neemt hierdoor ook toe. Zoals we allemaal weten was ook de coronacrisis een harde noot om te kraken.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Wij merken dat een nauwe samenwerking met de familie van de bewoner een grote meerwaarde kan betekenen. Vooral bij bewoners met de ziekte van dementie. De vertrouwde gezichten en stemmen kunnen helpen om de bewoners tot rust te brengen en zo kunnen de zorgtaken adequaat en vlot worden uitgevoerd. Daarnaast geven vrienden en familie vaak nuttig informatie door over de gewoontes en achtergrond van de bewoners. Deze symbiose heeft bij ons al meermaals de kwaliteit van de zorg naar een hoger niveau getild.


Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

De vele regels en richtlijnen in onze sector zijn volgens mij nodig om de kwaliteit van de zorg hoog te houden. Denk maar aan de zorginspecties bijvoorbeeld. Sommige richtlijnen gaan echter wel heel ver of zijn zeer gedetailleerd.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik zou graag in de toekomst vaker activiteiten organiseren waarbij we als team samen komen buiten de werkomgeving om de teamspirit een boost te geven. Een feest voor alle medewerkers mag hier zeker niet ontbreken. Naar aanleiding van de 'Dag van de Zorg' van 15 mei, willen wij vanuit de directie elke medewerker bedanken voor de bijzondere inspanningen en het groot engagement dat zij elke dag leveren. Bedankt voor jullie goede zorgen en de professionele inzet elke dag opnieuw!



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

735 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page