top of page
Search

Zorgonderneming van de week: WZC Les Orangeries in Oudergem

Updated: Feb 6



Biografie

Mijn naam is Peter Dehasque, ik ben de trotse directeur van het woonzorgcentrum Les Orangeries te Oudergem. Ik werk sinds augustus 2023 als directeur van dit woonzorgcentrum dat deel uitmaakt van de woonzorggroep Armonea.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Het is voor mij onverwachte wending, maar wel een zeer positieve wending, dat ik nu werk in de ouderenzorg. Mijn achtergrond omvat een masteropleiding in Pedagogische Wetenschappen. Ik heb vele jaren ervaring als directeur van een basisschool en een MPI voor personen met fysieke en mentale beperkingen. Gedurende deze tijd heb ik expertise opgebouwd in zorg, medicatie en vooral het begeleiden en ondersteunen van kinderen en mensen op maat. Armonea biedt verschillende tools aan om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden. Zo is er onder andere de C-me plan, een persoonsgerichte aanpak van wat de bewoners (wij spreken over onze 'mentors') willen en kunnen bereiken tijdens hun verblijf in ons “woon-en leefhuis”. Het C-me plan stelt ze in staat de controle en regie over hun leven in ons huis op te bouwen en te behouden en dat past volledig bij mijn visie van het begeleiden van mensen.



Door de stap te zetten naar directeur in de wereld van de ouderenzorg verkreeg ik de ideale combinatie van beleidsmaker die rechtstreeks contact houden met de mensen voor wie we het doen. De shift van acuut denken naar meer holistisch meeleven werd hiermee ingezet. In de ouderenzorg hebben we het voorrecht de vraag te mogen stellen: “Wat kan ik vandaag voor u betekenen?” De meerwaarde die we creëren kunnen in het leven van onze residenten is de reden dat ik elke dag met grote glimlach mijn huis binnenwandel.


Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?

Ik heb vooral geleerd om meer vanuit de wil en verwachting van de bewoner te handelen, wat enkel mogelijk is door een vertrouwensband te hebben opgebouwd met dat individu. Door langere periode samen “geleefd” te hebben in het woon- en zorghuis leren we onze resident écht kennen, en zijn we in staat, samen met familie en naasten, de juiste keuzes te maken op beslissende momenten in hun leven.


Wat zijn de belangrijkste trends die u ziet in de ouderenzorgsector en hoe speelt u daar als directeur op in?

Genoeg talenten op de werkvloer hebben, is een must om kwaliteitsvolle zorgen te bieden. Door sterk in te zetten op een goede werksfeer, creëren we meer kans op stabiliteit in het team. Dat is zeer belangrijk voor onze mentors, bekende gezichten geven vertrouwen. Het lukt ons door een goede en open communicatie, maar ook door te luisteren naar medewerkers en door bereikbaar te zijn.



Omschrijf uw woonzorgvoorziening

Les Orangeries is gelegen in Oudergem in de hoofdstad Brussel. Wij zitten vlakbij het Delta Ziekenhuis en de bruisende buurt van Elsene. Wij zijn een modern woonzorgcentrum met een capaciteit van 150 woongelegenheden. Wij beschikken over een gespecialiseerd team van meer dan 80 dynamische en gemotiveerde medewerkers. Wij hebben 24u/7d verpleegkundigen in dienst en elke dag is een animatieteam aanwezig. Elke voormiddag genieten de bewoners van een gymnastieksessie en in de namiddag worden leuke activiteiten en uitstappen gepland. De bewoners mogen zelf activiteiten voorstellen en participeren in het beleid: samen uit, samen thuis. De activiteiten worden uiteraard afgestemd op de mogelijkheden van de mentors. Twee teams zorgen voor de activiteiten zodat onze residenten alle dagen, zowel in voor-als namiddag actief blijven.



Het concept van dit gloednieuwe woonzorgcentrum is van de grond af opgebouwd en tot in de kleinste details uitgedacht om onze senioren een aangename leefomgeving te bieden in een moderne architectuur. Sommige van onze bewoners zeggen zelfs dat het op een hotel lijkt, omdat het luxueus en modern is afgewerkt. Wij weten hoe we het beste van twee werelden kunnen garanderen: de kwaliteit van de zorg en het comfort van een verblijf.


Het huis bestaat uit vijf verdiepingen, elke verdieping heeft 28 eenpersoonskamers en een tweepersoonskamer. We hebben een beschermde afdeling op één van de verdiepingen, met een gespecialiseerd team voor personen met dementie. Op alle verdiepingen is er een grote woon- en eetkamer, evenals een terras waar bewoners en hun gezinnen kunnen genieten van het uitzicht en de zon. Elke verdieping is ook voorzien van een ultramodern snoezelbad. In onze ontvangstruimte op de eerste verdieping hebben we verschillende kantoren voor het managementteam, een kapsalon, een kinesitherapieruimte, een groot terras, de brasserie en cafetaria met een klein hoekje voor de jongste bewoners en een recent aangelegde tuinzone.



Naast groepsgymnastiek en fysiotherapiesessies vinden de bewoners een verscheidenheid aan vrijetijdsactiviteiten om hun creativiteit te stimuleren: workshops, spelletjes, buitenactiviteiten, bioscoop, buitenprogramma's.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil naar de bewoners toe?

We zijn bevoorrecht om in de nabijheid te zijn van het meest recente ziekenhuis in Brussel, wat het leven en de medische zorg voor onze bewoners aanzienlijk verbetert. Daarnaast hebben we een team van experts op diverse vakgebieden tot onze beschikking.


Bij Les Orangeries staat de bewoner centraal en proberen we er alles aan te doen om de bewoner een aangenaam en onvergetelijk verblijf te bezorgen. Wij werken aan onze transparantie om te allen tijde in contact te kunnen blijven met de families en vooral om de families die niet zo vaak naar de residentie komen in staat te stellen het dagelijkse leven van hun dierbaren te begeleiden.


Elke dag kunnen onze bewoners “live” communiceren met hun familie. De portalplus geeft hen de gelegenheid om hen te horen en te zien.


Zijn er nog meer van zaken waar u trots op bent of tevreden op terugkijkt?

Ik ben erg trots op ons multidisciplinair team en al hun inzet. Wij zijn een innovatief team met veel ideeën. Wij zijn één grote familie : iedereen heeft “gezonde” inspraak. De talrijke projecten op gang maken  echt een verschil voor onze bewoners en families.


Onze mentors wonen in een gezellige moderne residentie met alle nodige hedendaagse materialen en technieken. De kamers bieden alle comfort. We leggen de focus op kwalitatieve zorg. Onze talenten proberen elke dag het beste uit zichzelf te halen voor onze residenten.


Armonea heeft een sterk quality-team. Alle dagen blijven zij in contact met ons managementteam om constant bij te sturen zodat kwaliteitsvolle benadering en opvolging van onze bewoners gegarandeerd blijven.  Dit vinden we een échte meerwaarde voor de zorg. Niet alle residenten hebben het altijd even gemakkelijk. Een goeie babbel kan dan wonderen doen. Ook ons aanbod aan diverse activiteiten zorgen er voor dat onze residenten zich niet vervelen.




"Wij trachten het idee 'dat het leven stopt in een woonzorgcentrum' echt de wereld uit te helpen. Het mag niet kloppen dat, wanneer je verhuist naar een woonzorgcentrum, jouw leven zich vanaf dan nog enkel afspeelt binnen deze vier muren. Dit doen we door de buitenwereld naar binnen te brengen alsook de bewoners in het buitenleven te brengen. De nabijheid van de stad is hierin een enorm voordeel voor ons." vertelt Peter Dehasque.

We merken dat heel wat van onze mentors geen sociaal netwerk meer hebben. Vaak zijn er geen kinderen, vrienden of familieleden. In de mate van het mogelijke trachten we dus ook zo veel mogelijk niet-curatieve taken over te nemen die normalerwijze door dit sociaal netwerk worden gedragen. Zo gebeurt het bijvoorbeeld regelmatig dat we met een bewoner gaan shoppen, of op zijn/haar vraag een uitstap organiseren.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Sommige bewoners kiezen resoluut voor een woonzorgcentrum (community) om de eenzaamheid van thuis te doorbreken. Uit mijn ervaring blijkt dat bewoners minder zorgafhankelijk worden na een opname, net omdat die eenzaamheid wegvalt. Dit soort berichten maken mij gelukkig en zeker omdat we dagelijks zulke reacties horen.


"De keuze voor een woonzorgcentrum is niet alleen een verandering van omgeving, maar vaak ook een krachtige stap om de eenzaamheid thuis te doorbreken. Uit mijn ervaring blijkt dat bewoners na opname minder zorgafhankelijk worden, simpelweg omdat de warmte van gemeenschap de eenzaamheid verdrijft. Het is hartverwarmend om dagelijks te horen hoe deze verandering leidt tot gelukkigere en zorgeloze dagen voor onze bewoners." aldus Peter.

Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

De vaak negatieve berichten in de pers over het leven in een woonzorgcentrum maken mij triest. Iedereen doet zo zijn best om de bewoners kwalitatieve zorg aan te bieden en hen te animeren zodat hun dagen goed worden ingevuld. Deze berichten zorgen voor demotivatie bij de medewerkers. Het lijkt alsof hun inzet vrijwel niet gezien en weinig gewaardeerd wordt door de buitenwereld.

 

Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

De ouderenzorg zou aantrekkelijker moeten gemaakt worden voor toekomstige medewerkers. Medewerkers zouden makkelijker de weg moeten vinden naar de ouderenzorg. We zouden meer tijd en middelen moeten krijgen om meer naar buiten te komen met ons sector; dit zowel individueel als in groep met andere woonzorgcentra.

Ook hier speelt Armonea op in via een speciaal team 'Sales en Communication' - die onze woonzorgcentra op de kaart zetten en samenwerken met “doorverwijzers".



Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers / talenten?

Net zoals elke directie koester ik de wens om ervoor te zorgen dat al onze medewerkers meer quality time kunnen doorbrengen met onze geliefde bewoners. Onze toegewijde teamleden verdienen alle lof voor hun dagelijkse inzet en flexibiliteit, waarvoor we hen enorm dankbaar zijn. Maar we realiseren ons dat het een uitdagende taak is, zowel fysiek als mentaal. Gelukkig kunnen onze geweldige medewerkers altijd rekenen op begrip, liefde en waardering van onze mentoren. Het is juist deze warme steun die hen motiveert om door te gaan.




Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

95 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page