top of page
Search

Zorgonderneming van de week: Villa Batavia in Grimbergen



Biografie

Mijn naam is Grégory Cherpion. Ik ben directeur sinds juni 2020 in wzc Orelia Iris en wzc Orelia Ascot. In februari 2023 zijn deze huizen samen verhuisd naar de nieuwbouwsite Orelia Villa Batavia - deze nieuwe naam hebben we samen met onze bewoners gekozen.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Sinds ik als kinesist in het jaar 2000 ben afgestudeerd, werk ik in de sector van de ouderenzorg. Eerst als zelfstandige kinesist en vervolgens als bediende (deeltijds, naast mijn praktijkactiviteit). Ik vond het belangrijk om op hun autonomie en zelfredzaamheid te werken, maar ook om naar hun wensen te luisteren en ze proberen te realiseren. Dit is wat mij dagelijks motiveert en het deed mij ook de stap zetten naar de functie van woonzorgcentrum-directeur.



Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?

Ik ben ervan overtuigd dat kwaliteit in de zorg maar ook in het leven van onze bewoners niet zonder een goeie werksfeer en een efficiënte werking kan. Een grote uitdaging was de fusie van twee teams van de oude woonzorgcentra Iris en Ascot. We hebben ze samengesmolten tot een hecht eengemaakt team van Villa Batavia. In 2022, net voor de verhuis, zijn we proactief gestart met een integratieprogramma. Collega’s hebben op de twee sites gewerkt, samen opleidingen gevolgd en ook enkele groepsactiviteiten samen gedaan. Vandaag kunnen we zeggen dat dit integratieproject goed gelukt is, en dat onze bewoners kunnen genieten van een sterk en verenigd team.   


Wat zijn de belangrijkste trends die u ziet in de ouderenzorgsector en hoe speelt u daar als directeur op in?

Genoeg medewerkers op de werkvloer hebben, is een must om kwaliteitsvolle zorgen te bieden. Door sterk in te zetten op een goede werksfeer, creëren we meer kans op stabiliteit in het team. Dat is zeer belangrijk voor onze bewoners, bekende gezichten geven vertrouwen. Het lukt ons door een goede en open communicatie, maar ook door te luisteren naar medewerkers en door bereikbaar te zijn.



Omschrijf uw woonzorgvoorziening

Orelia Villa Batavia leeft. En niet alleen voor onze bewoners, maar ook voor de mensen uit de buurt. Sinds wij in onze nieuwbouw ingetrokken zijn, hebben we een tiental nieuwe vrijwilligers. Ze komen helpen in ons O’Café, maar ook tijdens de talrijke interne activiteiten, onze projecten (met scholen, tekenacademie, gesprekken rond seksualiteit bij de ouderen…) en tijdens onze uitstappen. We delen ook leuke momenten met andere verenigingen uit Strombeek. Onze bewoners zien veel mensen van buitenshuis en dat appreciëren ze enorm. Ze kunnen zelf moeilijk naar buiten om bijvoorbeeld wat te shoppen… Dan laten de winkels naar ons toekomen, tijdens onze Kerstmarkt bijvoorbeeld. Het was een geslaagde “première”: de Kerstmarkt (en zijn Kerstman) hadden veel succes.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil naar de bewoners toe?

Luisteren naar onze bewoners vinden we bijzonder belangrijk. We luisteren naar hun noden en wensen. Wat ze zelf nog kunnen doen moeten ze zelf kunnen blijven doen. Autonomie in hun actie maar ook in hun manier van denken en keuzes maken. Een open en transparante relatie tussen de bewoners en de collega’s zorgt ervoor dat er hier een zeer familiale sfeer heerst.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Naast al het negatieve dat de covidperiode bracht, heeft het ook voor nauwere banden gezorgd. Niet alleen tussen de medewerkers, die fantastisch waren in die periode. Maar ook tussen de bewoners, de collega’s en de families. Het heeft onze banden sterker gemaakt, maar tegelijkertijd blijven er ook wat littekens achter.


Elke vooruitgang die onze bewoners kunnen maken, maakt mij gelukkig. We werken op autonomie, stimuleren beweging en een interessante dag invulling. Het staat haaks op het beeld dat een bewoner die een woonzorgcentrum binnenkomt alleen maar achteruit gaat. Dat bewijzen we hier elke dag.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Het feit dat sommigen collega’s kiezen om voor interim-bureaus te gaan werken en de tijdelijke jobs aan elkaar te rijgen, dat stoort mij. Het gaat in tegen wat zo belangrijk is in de zorg, namelijk je bewoners kennen, ze goed opvolgen en een hechte vertrouwensband creëren.  


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

We moeten innoverend durven werken en de betrokkenheid en tevredenheid van de medewerkers opkrikken. Opleidingen en het gebruik van nieuwe technologie kan alleen maar goed zijn voor de sector. Het is ook belangrijk om meer verantwoordelijkheden te geven aan de collega’s. Dat zorgt ervoor dat het werk uitdagend blijft. Ook een psychosociale ondersteuning is nodig. Ik ben erg blij dat Orelia enorm investeert in innovatie, opleiding en psychosociale ondersteuning.


Hoe belangrijk is het om als woonzorgcentrum te innoveren en nieuwe zorgconcepten te introduceren?

We moeten mee met de tijd en de trends. Ondertussen melden nieuwe generaties van bewoners zich aan, met andere verwachtingen en gewoontes. En dat moeten we aankunnen. Ook thema’s die taboe zijn/waren moeten we kunnen aankaarten denk maar aan euthanasie of seksualiteit bij ouderen…


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Onze medewerkers verdienen meer waardering. Niet alleen op vlak van salaris, maar ook op vlak van erkenning voor hun dagelijkse inspanningen. Daarmee bedoel ik, niet alleen als er een pandemie ontstaat. Elke dage geven zij het beste van zichzelf. Ik heb een topploeg en daar ben ik me zeer van bewust. Ik ben hen daarvoor ook erg dankbaar.



Wilt u graag iets delen met, of vertellen aan, de ouderenzorg community? 

Samen kunnen we imago van de sector beter maken. Iedereen is belangrijk, samen sterker!



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

99 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page