Biografie
Mijn naam is Saskja Coryn. Ik ben sinds anderhalf jaar coördinator van Residentie Groenhof uit Oud-Turnhout. Wij behoren tot de groep Orelia.
Waarom werkt u in de ouderenzorg?
Ik ben heel toevallig in de zorgsector terecht gekomen maar ik zou niet meer willen wisselen omdat ik mijn hart aan de ouderenzorg heb verloren. Ik ben na mijn studies begonnen als onthaal- & Public Relations medewerker. Ik heb ook enkele jaren als stewardess gewerkt in een luchtvaartmaatschappij wat ik tevens zeer graag gedaan heb. Vervolgens kreeg ik een kindje, en wou ik de wisselende uren en werkplanning inruilen voor een stabielere werkplanning.
Toevallig was er net op dat moment ook een openstaande vacature voor de functie van woon-assistent in een woonzorgcentrum in mijn dorp. Ik waagde mijn kans en werd aangenomen. Vanaf de eerste dag merkte ik dat dit helemaal mijn ding was. Andere mensen helpen, en dan in het bijzonder, het helpen van ouderen en kwetsbaren. Ik kon iets bijdragen voor mens en maatschappij. Enkele jaren later, kreeg ik de kans om door te groeien en werd ik Coördinator (verantwoordelijke) in Residentie Groenhof. Ook in deze functie vind ik opnieuw veel uitdaging, motivatie en voldoening.
Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?
Behandel ouderen met respect. Deze mensen hebben al een heel leven achter de rug, en hebben meer kennis en inzichten dan wijzelf. Wij kunnen écht iets leren van hun ervaringen en levenslessen. Ik vind dat we als maatschappij te weinig luisteren naar hen. Of misschien staan wij hier niet voldoende voor open? Geef ouderen ook de tijd en ruimte. En de kans voor eigen inbreng want ook hun mening doet ertoe. Deze visie en manier van werken is in mijn ogen cruciaal om hen een kwaliteitsvol leven te kunnen geven.
Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?
Ik ben gestart met werken in Residentie Groenhof in oktober 2021.
Omschrijf uw woonzorgvoorziening?
Wij proberen in Groenhof activiteiten en aanbod te creëren zowel voor mensen binnen onze residentie als voor personen daarbuiten. We hebben een cafetaria die alle dagen geopend is voor iedereen, ook voor de buurtbewoners. Ook organiseren we een wekelijkse bingo, waaraan iedereen mag deelnemen. Vervolgens zijn de buurtbewoners steeds welkom op onze jaarlijkse BBQ, ons paasbuffet, onze kaas-en wijn avond, een vioolconcert, enz.
Op de foto hiernaast ziet u Dries, een bewoner van Residentie Groenhof. Hij tekent al héél zijn leven, en heeft ook lesgegeven in het kunstonderwijs. Dries is een gekende tekenaar en heeft een eigen atelier in Residentie Groenhof om zijn hobby te kunnen blijven uitoefenen.
In de gangen van onze Residentie hangen ook allemaal werken van hem, vooral van bewoners die hij heeft getekend.
We hebben ook een goede samenwerking met het aangrenzende woonzorgcentrum (een zorghuis van een andere groep). We proberen steeds om elkaar te ondersteunen en te versterken. Ook met onze andere buren zijn we enorm blij. Met een aangrenzende school zijn we momenteel aan het brainstormen om eventueel een gezamenlijke beleeftuin te creëren die voor heel de buurt toegankelijk zou zijn.
Ook organiseren we regelmatig activiteiten met het lokaal dienstencentrum van Oud-Turnhout, genaamd Eigenaard. Zo hebben we onlangs een lezing georganiseerd over rouwen, gegeven door Manu Keirse - hoogleraar bij de KU Leuven en dé autoriteit in België en Nederland als het om verdriet, verlies en de laatste levensfase gaat.
Een gouden tip van Manu was om bij een verlies tegen de achterblijvende persoon niet te zeggen "Geef het wat tijd, en dan zal de pijn wel minderen” want daar help je de persoon niet mee. Het verwerkingsproces is bij iedereen anders. De ene persoon kan dit sneller verwerken en verdergaan; bij iemand anders kan het 30 jaar later nog steeds even pijnlijk zijn om met een verlies om te gaan.
Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?
We hebben in Residentie Groenhof een zeer persoonlijke aanpak. Ons dienstenaanbod is zeer uitgebreid:
We zorgen dat onze bewoners dagelijks meermaals bezocht en opgevolgd worden.
We zorgen voor een dagelijkse ondersteuning bij alle mogelijke vragen.
We hebben een boodschappendienst, waardoor onze bewoners meermaals per week hun boodschappenlijstje bij ons kunnen afgeven. Wij zorgen ervoor dat deze thuis in hun flat geleverd worden.
De bakker komt twee keer per week aan huis leveren.
Er is elke dag een vers middagmaal voor onze bewoners dat ze in hun flat, of in het restaurant kunnen eten. Onze cafetaria is elke namiddag geopend, ook op feest- en weekenddagen.
We zorgen voor vervoer wanneer onze bewoners ergens naartoe moeten. We hebben een eigen auto waardoor we het vervoer zelf en makkelijk kunnen organiseren.
Ook begeleiding naar een afspraak (naar bijvoorbeeld het ziekenhuis) is voor ons geen probleem.
Kortom, onze residenten kunnen steeds op ons hele team rekenen wanneer ze hulp nodig hebben.
Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?
Woonzorgcentra, ziekenhuizen, assistentiewoningen, ... en andere zorgondernemers focussen erop om de bewoners/zorgvragers steeds zo zelfstandig mogelijk te laten leven. Men helpt waar nodig is, maar geeft ook ruimte waar een persoon zichzelf nog kan behelpen. Dit is enorm belangrijk voor de eigenwaarde. Gevoelens van competentie en controle dragen in positieve zin bij aan zelfredzaamheid bij ouderen. Ook zijn er vandaag veel gerichte opleidingen waar wij als medewerkers aan kunnen deelnemen om zo kwaliteitsvol mogelijk te kunnen werken.
Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?
Het is jammer dat de ouderenzorg na de corona periode zo een negatief beeld heeft gekregen. Alle medewerkers hebben in deze periode enorm hun best gedaan. De specifieke werk- en levenssituatie was nieuw voor iedereen. Al de strikte regels die er toen gevolgd moesten worden, waren er om de bewoner zo goed mogelijk te beschermen. Gelukkig is die periode gepasseerd en kunnen onze bewoners weer ten volle genieten van het leven.
Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?
Het zou fijn zijn als ook voor assistentiewoningen een budget zou worden voorzien om een verpleegkundige in dienst te hebben. Momenteel werken wij samen met zelfstandige verpleegkundigen (die zeer bekwaam zijn!), maar bewoners hebben allemaal verschillende verpleegkundigen waardoor het soms moeilijk is om een goed overzicht te bewaren.
Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?
De medewerkers uit de zorgsector, verdienen meer waardering van de maatschappij. Het is niet zo evident om elke dag opnieuw met een glimlach klaar te staan en altijd ervoor te zorgen dat je de belangen van een ander vooropstelt. Gelukkig krijgen we wel veel waardering onze bewoners en hun families, en dit motiveert ons enorm om er elke dag weer te staan voor onze residenten!
Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.
De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.
Comments