top of page
Search

Zorgonderneming van de week: Koning Albert I uit Dilbeek




U bent?

Mijn naam is Murielle Heyndricx. Ik ben directeur van het woonzorgcentrum Koning Albert I in Dilbeek. Ons woonzorgcentrum maakt deel uit van de groep Armonea.




Hoe lang bent u al directeur?

Ik werk bijna zestien jaar in de functie van directeur van een woonzorgcentrum waarvan bijna veertien jaar bij woonzorgcentrum Koning Albert I.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Mijn hart ligt bij de ouderenzorg, ik werk graag met oudere mensen. Al tijdens mijn opleiding heb ik bij verschillende woonzorgcentra vakantiewerk gedaan. In het WZC bouw je een duurzame band op met de bewoners. Met ons team van medewerkers streven we naar gelukkige bewoners. Ik ben ervan overtuigd dat we dit kunnen verwezenlijken door middel van goede zorg, vriendelijkheid en het creëren van een warme, veilige thuisomgeving.


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Ik ben sinds 2009 directeur van het woonzorgcentrum Koning Albert. Aanvankelijk maakte dit woonzorgcentrum deel uit van een andere groepering tot het in 2016 werd overgenomen door de Armonea groep.



Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Koning Albert is gelegen in een mooi parkdomein met zicht op de Pedevallei. Het is een kleinschalig en daardoor ook heel familiaal huis. Iedereen kent iedereen, wat zeker als een meerwaarde beschouwd wordt. Er is bij ons geen onderverdeling in verschillende afdelingen, wat betekent dat elk personeelslid op elke afdeling kan staan. Ook bewoners met dementie kunnen bij ons terecht.


Wij organiseren tal van evenementen waarbij ook de families, vrienden en buren van onze bewoners welkom zijn. Barbecues, een kaas- en wijnavond en een pannenkoekennamiddag staan traditiegetrouw op de kalender. Daarnaast wordt ook jaarlijks een petanquetoernooi voor de residenten georganiseerd in samenwerking met andere Dilbeekse woonzorgcentra. We hebben ook een duofiets waarmee we -samen met de residenten - rondtrekken in het mooie Pajottenland.


Het behoud van sociale contacten is van cruciaal belang voor de bewoners om isolement tegen te gaan. Daarom heeft Armonea de “Portal plus” gelanceerd in al zijn woonzorgcentra. Dit zijn interactieve en gebruiksvriendelijke toestellen die de bewoners de mogelijkheid geven om te videobellen met hun familie.


Wij beschikken ook over 43 assistentiewoningen, geschikt voor residenten die verkiezen om nog zelfstandig te wonen. Ook de bewoners van de assistentiewoningen hebben de mogelijkheid om te genieten van ons culinair aanbod en tal van activiteiten.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Door de kleinschaligheid en huiselijke sfeer vormen we een echte thuis voor onze residenten. Wij runnen als het ware een groot huishouden met ons team. Directie en personeel kennen alle bewoners en vaak ook familieleden. Op die manier kan er snel ingespeeld worden op de vragen en wensen van onze bewoners. Maar ik ben vooral trots op mijn team dat zich dagelijks met de glimlach inzet voor onze bewoners en ervoor zorgt dat ze een warme, veilige en gelukkige thuis hebben.

Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Het doorvoeren van de IFIC verloning vind ik een zeer positieve ontwikkeling. Op die manier worden de zorgberoepen -momenteel toch vaak knelpuntberoepen - opgewaardeerd.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Wat mij vooral triest maakt is dat de woonzorgcentra soms in een slecht daglicht worden geplaatst in de media. Nochtans blijven wij ons als zorgonderneming, ondanks alle uitdagingen, dagdagelijks inzetten om onze bewoners goed te verzorgen en te laten genieten. Dit wordt jammer genoeg veel te weinig in de schrijnwerpers gezet door de media maar is bijzonder waardevol.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Werken in de ouderenzorg klinkt nog steeds niet aantrekkelijk bij sommige mensen. Wij zouden alle zorgberoepen binnen de ouderenzorg aantrekkelijker willen maken, zodat we meer gemotiveerd en gekwalificeerd personeel op de werkvloer zouden kunnen inzetten.

Concreet denken we hierbij aan het anders verdelen van bepaalde taken, te verdelen onder verschillende functies, zodat het takenpakket van verschillende disciplines wat ontlast wordt, misschien de normering van non care personeel opdrijven , en ook de normering graag verhogen, om zo nog betere kwaliteit en aandacht aan de bewoners te kunnen bieden.


Teambuilding met de escapegame 'De tuin van Victoria' van expertisecentrum Paradox in Gent.

De tuin van Victoria is een soort escapegame in het thema dementie die we met onze medewerkers hebben gespeeld, dit was een soort teambuilding om elkaar eens op een andere manier te benaderen en samen te werken. Dit gaf een enorme boost binnen het team. Iedereen vond dit super leuk. Je moet echt op elkaar bouwen om binnen een bepaalde tijd het doel te bereiken, een echte aanrader.



Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Er zijn redelijk veel administratieve verplichtingen die wij moeten volbrengen om in orde te zijn. Dit vraagt veel tijd en energie van onze medewerkers die ze anders nog extra aan onze bewoners zouden kunnen besteden. Het aantal uit te voeren registraties zou bijvoorbeeld verminderd kunnen worden door alles op één centrale plaats te registreren. Dit zou door de overheid wat creatiever georganiseerd kunnen worden om het aantal administratieve taken te reduceren, maar toch nog de nodige informatie te bekomen.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Na de moeilijke covidperiode wens ik dat de medewerkers opnieuw meer tijd kunnen doorbrengen met onze bewoners. Bovendien hoop ik dat de enorme werkdruk verminderd kan worden door extra personeel in te zetten op de werkvloer, wat een must is om goede kwalitatieve zorg te blijven bieden. Zo wens ik hen ook dat er in de toekomst terug meer rekening gehouden kan worden met het evenwicht tussen werk- en privéleven. Dit is van cruciaal belang om zich goed te kunnen voelen in het uitvoeren van hun job.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

132 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page