Search

Zorgondernemer van de week: WZC 't Bisschoppenhofje uit Deurne




U bent?

Mijn naam is Joke de Wilde, ik ben directeur van het woonzorgcentrum 't Bisschoppenhofje in Deurne (Antwerpen). Wij maken deel uit van de Orpea woonzorggroep.


Hoe lang bent u al directeur?

Sinds januari 2018 jaar dus dat is ondertussen meer dan vijf jaar.



Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Toen ik als kind van 16 jaar op stage was in een woonzorgcentrum, had ik nooit gedacht dat ik later in een woonzorgcentrum zou gaan werken. Het is pas toen ik ben begonnen te werken in de thuiszorg dat mijn liefde om voor ouderen te zorgen écht is begonnen. De liefde en dankbaarheid die je terugkrijgt en het nog iets kunnen betekenen in het leven van mensen met een zeer grote levenswijsheid doet me deugd.

Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Ik ben in woonzorgcentrum ’t Bisschoppenhofje beginnen werken in juni 2008 als zorgkundige. In september 2009 ben ik gestart aan een opleiding verpleegkundige via project 600 [beroepsloopbaan heroriëntatie door te kiezen voor een opleiding verpleegkunde bachelor (A1) of HBO5 (A2)]. Ik ben in 2012 als voltijds verpleegkundige beginnen te werken.


Toen onze hoofdverpleegkundige destijds met pensioen is gegaan, heb ik mezelf kandidaat gesteld om deze functie op te nemen. Ik ben vanaf december 2012 'Team Leader Care' geworden van ’t Bisschoppenhofje. De directeur van ’t Bisschoppenhofje had toen gekozen om woonzorgcentrum Ter Eyke (iets verder in Edegem in Antwerpen) te openen. Op dat moment is er aan mij gevraagd om de functie van directeur op mij te nemen. Ik heb deze kans met beide handen gegrepen. Ik was en ben nog steeds zeer dankbaar dat mij dat vertrouwen is gegeven.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

’t Bisschoppenhofje is gelegen vlakbij het winkelcentrum, het park en is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Ons woonzorgcentrum is een beetje een 'buitenbeentje' als ik dat zo mag verwoorden. We hebben een maximale bezetting van 54 bewoners wat het zeer familiaal en huiselijk maakt. Onze bewoners zijn één grote familie samen met onze medewerkers. Wij richten ons vooral toe op bewoners psychogeriatrie. Dat zijn aandoeningen die samenhangen met achteruitgang van het geheugen, zoals bijvoorbeeld bij dementie. Onze residentie is voorzien om personen met dementie op te vangen daar onze lift, traphal en voordeur moet bediend worden aan de hand van een cijfercode. Dit zorgt voor veel uitdagingen maar ook voor zeer boeiende dagen. We zijn een open huis met een gesloten voordeur.

Samen met bewoners naar de bloemenwinkel om onze thuis en tuin op te fleuren.

Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe? Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots?

Waar ik meest trots op ben is de communicatie en het hechte team over heel de lijn. Dat heeft zich geuit in het winnen van de Quality Award 2022! Elk jaar worden enkele woonzorgcentra geselecteerd om een (onverwachte) audit te krijgen en dan wordt alles gecontroleerd: van administratie tot kwaliteit en omgang met de bewoners en het samenhorigheidsgevoel onder het personeel en naar de bewoners toe. Het is een mooie verwezenlijking van het hele team.

Quality Award 2022

Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Het maakt mij blij dat er vandaag wordt nagedacht over 'hoe een beter geïntegreerd woonzorgcentrum' bouwen. Andere soorten wijken, zorgzame buurten,.. nadenken over het grote geheel en hoe we onze ouderenzorg en ouderenhuisvesting 'future proof' kunnen houden.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Het ontbreken van een basiskennis rond psychisch kwetsbare zorgvragers in de zorgopleidingen van onze nieuwe collega’s. De zorg voor psychisch kwetsbare bewoners is steeds vaker nodig in woonzorgcentra.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Het beter maatschappelijk samenwerken tussen de concullega’s in de buurt zodat de zorgvrager (nieuwe bewoner) in een woonzorgcentrum terecht komt dat hem/haar het beste kan begeleiden in zijn persoonlijk zorgtraject. Elke nieuwe bewoner is anders en heeft bepaalde behoeften, net zoals elk woonzorgcentrum bepaalde specialisaties heeft. De bewoner moet altijd centraal staan.

Leuke wandeling met het heerlijke lentezonnetje op de markt in Deurne

Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Het zware administratieve werk dat ons zorgpersoneel moet doen. Soms is er veel te weinig tijd over voor de kern van onze taak, de zorgvrager.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Als ik een toverstaf had zou ik ervoor zorgen dat er genoeg kwalitatief zorgpersoneel te vinden was, zodat iedereen op adem kon komen na een zeer moeilijke periode die we zijn doorgegaan met de hele zorgsector.

0 views0 comments
Nobi_Banner.png