U bent?
Mijn naam is Sven Reynders, ik ben directeur van het woonzorgcentrum Ter Eyke uit Edegem. Wij maken deel uit van de Orpea groep.
Hoe lang bent u al directeur?
Sinds 20 december 2021
Hoe voelt u zich vandaag en waarom?
Het zijn behoorlijk spannende dagen omdat we binnen onze residentie – alle voorzorgsmaatregelen ten spijt – geconfronteerd worden met een aantal COVID-besmettingen. Niettegenstaande de procedures ter zake ervoor zorgen dat de opvolging en de werking van organisatie gesmeerd loopt, brengt dit toch altijd extra druk op de teams met zich mee. Maar toch wordt ik er oprecht blij en gelukkig van als ik zie hoe alle medewerkers van Ter Eyke zich ook in dergelijke moeilijke omstandigheden steeds 200% inzetten en alle dagen het beste van zichzelf geven voor onze residenten.
Waarom werkt u in de ouderenzorg?
Na meer dan 25 jaar in consultancy en het bedrijfsleven te hebben gewerkt, heb ik begin 2020 een – deels gedwongen – sabbatical genomen, waarbij ik veel tijd en energie heb gestopt in één van mijn passies: coaching en het laten groeien en ontwikkelen van medewerkers en organisaties. Zo heb ik mijn coaching opleiding genoten bij The Coaching Square en ben ik ondertussen ook erkend stress- en burnoutcoach. Toen het tijd was om terug aan de slag te gaan kwam de overweging om iets te gaan doen in een sector met een hoge(re) maatschappelijke relevantie (zonder te willen zeggen dat het bedrijfsleven niet maatschappelijk relevant is, we betalen daar ook veel facturen mee). En zoals het vaak gaat in het leven, kwam van het één het ander en voilà, hier ben ik.
Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?
Ik ben gestart binnen de Orpea groep op 8 november 2021. Omdat ik geen achtergrond had in de ouderenzorg, was het aangewezen dat ik onze organisatie en het klappen van de zweep binnen deze sector leerde kennen. Zo heb ik een stageperiode van een zestal weken doorlopen bij twee fantastische collega’s, die ik steeds dankbaar zal blijven om mij te begeleiden bij mijn eerste stappen in deze voor mij compleet nieuwe omgeving. Op 20 december 2021 heb ik officieel de teugels van Ter Eyke in handen genomen.
Omschrijf uw woonzorgvoorziening?
Ter Eyke is een middelgroot woonzorgcentrum met een maximale capaciteit van 115 bedden. We zijn een jonge, rustige en stijlvolle residentie. Onze gemeenschappelijke ruimten en het restaurant bestaan aan drie kanten uit glas, waardoor het geheel een lichte, open sfeer uitademt. De kamers van onze residenten zijn ook ruim en sfeervol ingericht, in rustgevende en smaakvolle pasteltinten. Van bezoekers of vrienden die voor de eerste keer onze stemmige residentie bezoeken krijg ik vaak de opmerking dat ze helemaal niet het gevoel hebben in een woonzorgcentrum te zijn aangekomen, maar eerder in een stijlvol hotel.
Is uw woonzorgvoorziening een afgesloten eiland of een wezenlijk onderdeel van de buurt?
Ter Eyke opende de deuren in oktober 2018. Op het ogenblik dat de residentie in volle expansie was, sloeg de COVID-crisis toe. Dat heeft uiteraard niet bijgedragen tot een snelle verwevenheid met de buurt waarin Ter Eyke ligt. Maar dat betekent niet dat we geïsoleerd zijn in de buurt. Een behoorlijk aantal medewerkers, waaronder ikzelf, wonen op enkele minuten wandelafstand van de site. Ook een aantal van onze residenten woonden tot voor kort in de buurt, waardoor zij uiteraard ook nog linken met de buurt hebben. Daarnaast hebben wij een goed contact met de gemeentelijke overheid en hebben we het geluk beroep te kunnen doen op een aantal vrijwilligers uit de buurt. Zo bouwen we met het hele team van Ter Eyke alle dagen verder om van onze site een warm nest in Edegem-Molenveld te maken.
Wat is het favoriete gerecht van de bewoners? Ik denk niet dat de bewoners echt een favoriet gerecht hebben. Onze keuken kookt uiteraard gezond en gevarieerd en waar de ene liever spruitjes eet, heeft de andere een voorkeur voor asperges. Wat wel telkenmale naar voor komt uit onze restaurantraad met de residenten: dat de meerderheid vooral tuk is op de goede, kwaliteitsvolle klassieke Vlaamse keuken; denk hierbij aan stoofvlees, vol-au-vent, vleesbrood, … Frietjes of kroketjes scoren ook steeds goed.
Wat is de favoriete activiteit / animatie van de bewoners?
Mijn kantoor in Ter Eyke ligt vlak bij onze grote, open salon en barruimte, waar vaak activiteiten worden georganiseerd. Zo hoor ik dat activiteiten in de vorm van een quiz toch steeds voor de nodige animo zorgen bij onze residenten. Dit gaat helemaal crescendo bij de verschillende muziekquizzen die regelmatig worden georganiseerd. Zo heb ik zelf ondertussen mijn kennis van liedjes en muziek ‘uit de oude doos’ al behoorlijk kunnen bijspijkeren.
Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe?
Het essentiële element is uiteraard dat zorg van topkwaliteit voorop staat. Maar daar kan of mag het niet stoppen. Het benaderen van elke resident als een uniek individu, ongeacht zijn of haar mentale of fysieke gezondheidstoestand, is primordiaal in de benadering van de resident als mens. Ook rollen we momenteel een plan uit waarbij elke resident een buddy heeft, een vertrouwenspersoon die de betrokkene, nog meer dan de andere collega’s, van dichtbij volgt en begeleidt. Op die manier kan ook de communicatie met de familie of vrienden van de resident nog versterkt worden.
Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots? Ik ben nog niet lang genoeg aan boord om al van een verwezenlijking van mezelf te kunnen spreken. Nu, de werking van Ter Eyke staat of valt niet met deze of gene persoon; het is enkel doorgedreven ‘teamwork’ waarmee we voor onze residenten, maar ook voor de collega’s onderling, het verschil kunnen maken. Als er dan toch iets is waar ik mogelijks al een kleine bijdrage heb geleverd, is het de bevestiging en versterking van de cohesie tussen de teams en de collega’s.
Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij? Welke gebeurtenis / ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest? Ik alludeerde al op de kwaliteit en de gedrevenheid van de medewerkers op Ter Eyke, maar ik zie en hoor hetzelfde bij mijn collega’s in de groep. Dat is een element dat me alle dagen blij maakt en waardoor ik elke morgen opnieuw met heel veel ‘goesting’ naar Ter Eyke kom.
Wat me dan wel – ook alle dagen – somber stemt, is de krapte op de arbeidsmarkt waardoor we nodige vacatures niet steeds naar behoren ingevuld krijgen en de druk op de andere medewerkers nog verder verhoogt. De (kwaliteit van) de zorg moet immers steeds gegarandeerd worden; ouderenzorg is een volcontinu-bedrijf.
Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?
Ik hoor en lees soms dat robotica en AI in de (nabije) toekomst een rol zouden kunnen gaan spelen in de zorgsector in het algemeen en in de ouderenzorg in het bijzonder. In eerste instantie is dit voor mij dubbel: als we een aantal (zorg)taken aan technologie zouden kunnen overlaten, krijgen de bestaande medewerkers meer ruimte voor taken met een hogere ‘toegevoegde waarde’; anderzijds bekruipt mij dan het doembeeld dat de menselijke factor uit (een deel van) de zorg wordt uitgesloten. En daar moeten we zéér beducht voor zijn, het kan niet zijn dat mensen in hun laatste levensfase enkel door robotten geholpen worden.
Ik ben er echter wel van overtuigd dat technologie – veel meer dan vandaag – een belangrijke rol kan spelen in de broodnodige administratie van de zorg(taken). Hier heb ik een aantal (ik denk revolutionaire) ideeën over, maar die hou ik nog even voor mezelf …
Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen? Dit vind ik een zeer moeilijke vraag. Onze sector is – en uiteraard terecht – behoorlijk gereguleerd en al die regels hebben wel hun bestaansreden.
Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?
Ik zou mijn medewerkers graag de twee dingen geven die ze volgens mij het meest ontberen; een hogere vergoeding en wat meer rust, of minder stress. Echter, Willem Elsschot schreef het al: ‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’.
Willy Sommers of The Rolling Stones?
Wat mezelf betreft, is de keuze snel gemaakt. Dan kies ik onverkort voor The Rolling Stones. Voor de residenten ben ik in dubio; al hebben The Rolling Stones ondertussen dezelfde leeftijd als vele van onze residenten, toch heb ik het vermoeden dat ik hen meer plezier zou doen met Willy Sommers. Dit gezegd zijnde, mocht ik morgen werkelijk de keuze krijgen tussen beide voor een (gratis!) concert in Ter Eyke, denk ik toch voor The Stones te gaan!
Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.
De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.
Comentarios