top of page
Search

Zorgonderneming van de week: Stil Geluk uit Ophasselt

Updated: Jan 10, 2023



U bent?

Ik ben Liesbet Ooghe, directeur van WZC Stil Geluk in Ophasselt. Wij zijn een zelfstandig woonzorgcentrum.

Hoe lang bent u al directeur?

WZC Stil Geluk is een familiebedrijf. Sinds ik afgestudeerd ben, ben ik dagelijks verantwoordelijke en ondertussen geniet ik van de gemoderniseerde titel van ‘directeur’.


Hoe voelt u zich vandaag en waarom?

Ik ben steeds optimistisch en zeer enthousiast om nieuwigheden in de sector te ontdekken en te implementeren.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Ik ben na mijn studies de ouderensector ingerold omdat we een familiaal WZC beheren. Ik werk nog steeds in de ouderenzorg omdat ik graag met mensen samenwerk. Elke dag is een andere dag. Je weet wanneer je start met je taken, maar je weet niet wanneer je gedaan hebt. Elke dag komt er iets nieuws op ons pad zodat elke dag een boeiende uitdaging is. Elke dag leer je nieuwe zaken bij. De vriendschap van medewerkers, bewoners en familieleden zorgt ervoor dat ik de dag goed kan starten. Inzet, warmte en respect van onze medemensen zorgt ervoor dat we de moed hebben om ons verder in te zetten in de diversiteit van onze ouderenzorg.


Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Ik ben al werkzaam in WZC Stil Geluk vanaf het ogenblik dat ik afgestudeerd ben; ondertussen is dat al 29 jaar. Ons WZC is een familiebedrijf waarin mijn ouders, mijn echtgenoot en mijn oudste zoon ook werkzaam zijn.


Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

WZC Stil Geluk is een familiaal, gezellig en huiselijk woonzorgcentrum. We hebben een erkenning voor 78 bedden en 3 niet erkende aangemelde herstelverblijven.



Is uw woonzorgvoorziening een afgesloten eiland of een wezenlijk onderdeel van de buurt?

WZC Stil Geluk is gelegen in Ophasselt, een dorp in de Vlaamse Ardennen, in Oost-Vlaanderen. Ons WZC is een onderdeel van de buurt. We hebben een breed netwerk in onze regio: scholen, vrijwilligers uit de buurt, studenten uit de buurt zijn welkom.


Wat is het favoriete gerecht van de bewoners? Wij zijn trots op onze keuken en de versbereide maaltijden die er dagelijks bereid worden door onze koks. De bewoners laten dan ook geregeld weten hoe lekker ze het eten wel vinden. Bij navraag is hun favoriete gerecht tongrolletjes met kreeftensaus en pomme duchesse.


Wat is de favoriete activiteit / animatie van de bewoners?

Dagelijks komt één van onze vrijwilligers op bezoek van met één van zijn hondjes, dat vinden onze bewoners altijd fantastisch. Ook zingen en praten over vroeger staat hoog op hun lijstje van favoriete activiteiten.

We passen het concept ‘Verbinding in Trialoog’ toe. Een goede communicatie tussen bewoner- familie - woonzorgcentrum is vanzelfsprekend zodat onze zorg en ondersteuning op maat van de bewoner worden gegeven. We kennen onze bewoners persoonlijk en kunnen het verschil maken om hen persoonlijk te verzorgen zoals zij dit wensen.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe?

We passen het concept ‘Verbinding in Trialoog’ toe. Een goede communicatie tussen bewoner- familie - woonzorgcentrum is vanzelfsprekend zodat onze zorg en ondersteuning op maat van de bewoner worden gegeven. We kennen onze bewoners persoonlijk en kunnen het verschil maken om hen persoonlijk te verzorgen zoals zij dit wensen. Bewoners en familieleden waarderen onze persoonlijke communicatie en opvolging.


Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots? Ik ben het meest trots op hoe we als één team de lockdown en beginperiode van covid-19 hebben doorstaan. Net als iedereen in de samenleving wisten ook wij niet wat ons te wachten stond, maar elke dag opnieuw was ik verwonderd over het optimisme en doorzettingskracht van onze medewerkers en het vertrouwen dat we mochten genieten van onze bewoners en hun familie. Het was een heel moeilijke periode, en dat is het nu uiteraard soms nog, maar we hebben het gedaan als één team en dat maakt mij ontzettend trots.



Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij? Welke gebeurtenis / ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest? Ik ben blij dat we al jaren kunnen functioneren als standalone met een sterk team medewerkers. Onze medewerkers zetten zich dagelijks in voor onze bewoners met hart en ziel. De vrolijkheid en de huiselijkheid van ons team en onze bewoners maken me steeds blij.

De regelgeving in onze sector maakt me al jaren triest. Er komen steeds meer regels zodat we administratief niet meer weten wat we eerst moeten doen en vanuit onze administratie overbelast zijn en te weinig tijd kunnen besteden aan wat echt belangrijk is, namelijk ons menselijk sociaal contact op de werkvloer met de medewerkers en met onze bewoners.



Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

We pleiten al jaren voor de flexibilisering van de ouderenzorg. De diploma’s die gekoppeld moeten worden aan een bepaalde job zijn niet altijd nodig. Competenties, goodwill, attitude en nog zo veel meer kunnen mensen zonder diploma ook de kans bieden om tewerkgesteld te worden bij onze bewoners. Diversiteit en een mix van profielen maken het team boeiend en bieden een meerwaarde in het team zodat onze ouderen daar de vruchten van plukken.


Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen? Teveel administratieve beslommeringen zorgen ervoor dat we te weinig tijd kunnen besteden aan een babbel met onze bewoners. Onze dagtaak is niet afgebakend en stopt niet door het teveel aan administratie.

Het sociaal contact is prioritair in onze sector. Ik geef daar nog steeds voorrang aan, maar met als gevolg dat mijn eigen arbeidstijd in het gedrang komt en veel langer uitloopt.



Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Ik zou graag een nieuwjaarsreceptie plannen waarbij we even tijd kunnen maken om gezellig bij te babbelen en samen te genieten van elkaars gezelschap. Na de Covid-pandemie zullen we dat zeker organiseren uit waardering en respect voor onze medewerkers.


Willy Sommers of The Rolling Stones?

Onze bewoners verkiezen nog steeds Willy Sommers.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

194 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page