top of page
Search

Zorgonderneming van de week: GAW Eden Park uit Erembodegem

Updated: Jul 18, 2023



Biografie

Mijn naam is Luc Gravez. Ik ben directeur van de groep assistentiewoningen Eden Park uit Erembodgem in de provincie Oost-Vlaanderen. Ons "huis" maakt deel uit van de Orelia groep. Ik werk sinds 1995 als directeur in dit GAW.


Waarom werkt u in de ouderenzorg?

De ouderenzorg is een zeer sociale omgeving, waar bezorgdheid en bekommernis om de anderen op de eerste plaats staan. Dat is ook iets wat heel goed bij mijn persoonlijkheid past. Ik heb graag dat iedereen het goed heeft. Daarnaast is het ook belangrijk om verantwoordelijkheid en leiding te durven nemen.


Wat is de grootste les die u heeft geleerd sinds u begonnen bent met werken in de ouderenzorgsector?

Door de jaren door heb ik geleerd dat iedere bewoner zijn eigen verhaal heeft en dat we daarmee moeten leren omgaan. We moeten niet iedereen op dezelfde manier willen aanpakken. Het is belangrijk om goed te luisteren naar wat mensen vertellen en vragen te stellen, om ze zo beter te leren kennen.



Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Orelia Eden Park is een groep van 46 assistentiewoningen in Erembodegem. Wij zijn sterk verankerd in de streek.

We vieren dit jaar onze 30ste verjaardag. Uit de recentste tevredenheidsenquête blijkt dat 97% van onze residenten Orelia Eden Park aanraadt aan anderen. Daar zijn we best trots op. Het is een teken dat mensen graag bij ons wonen en dat ook met anderen willen delen.

In 1995 was het begrip seniorie-serviceflats en nu de term assistentiewoning een tamelijk onbekend begrip. Mensen probeerden zo lang mogelijk thuis te wonen omdat ze niet naar een rusthuis wilden gaan. Zodra ze er de voordelen van inzagen, waren ze zeer gelukkig en wilden ze reeds vroeger bij ons komen wonen.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg/ ondersteuning naar de bewoners toe?

Onze activiteiten zijn vooral gericht naar onze bewoners, natuurlijk trachten we zoveel mogelijk hun familie en vrienden erbij te betrekken. Zo nemen onze bewoners zelf initiatief door deel te nemen aan de besprekingen en voorstellen van de komende activiteiten. Denk maar aan de inrichting van onze moestuin, een bloemenperk aanleggen, de locatie van de pétanquebanen, kookworkshops…


Regelmatig worden ook activiteiten georganiseerd voor een ruimer publiek. Zo zijn er o.a. onze wekelijkse kaartnamiddagen, filmvoorstellingen, bingo, pétanquewedstrijden, een dans- of muziekoptreden...

Voor familieleden en vrienden houden we dan ons jaarlijkse Kerstdiner, Nieuwjaarsreceptie, Paasbrunch en zomerbarbecue. Natuurlijk wonen we hier in Aalst en kan ons carnavalsfeest en St. Maartenfeest niet ontbreken.

Eén van onze grootste troeven is wellicht het grote serviceaanbod dat we geven aan onze bewoners. Ook de ideale ligging aan de rand van de stad Aalst met gemakkelijke verbindingswegen, tussen Gent en Brussel, en de mooie groene omgeving met een prachtig zonneterras, zijn zeker enkele pluspunten.


Welke ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Wat mij vooral blij maakt is de dankbaarheid die bewoners en familie tonen aan de medewerkers en mezelf. Dankbaarheid zit in kleine dingen; een woordje of een gebaar. Daarvoor zijn we er.


Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Wat mij minder gelukkig maakt is vooral de kritiek die er is op de “zorg” in het algemeen. Dit terwijl alle zorgmedewerkers, zij het nu een verpleegkundige, dokter, paramedicus, administratief bediende, poetsdienst, iemand van logistiek of een keukenmedewerker, hun uiterste best doen, 24/24 – 365 /365 en steeds paraat staan voor de zorgbehoevende medemens. Uiteraard moet er gewerkt worden aan wat vandaag niet goed gaat. Maar de positieve verhalen meer in de verf zetten, dat is iets waar we allemaal een steentje toe kunnen bijdragen.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Het beroep aantrekkelijker maken zou op elk vlak zeker beter kunnen en dan ook het verschil maken voor de toekomst. En dat begint bij de opleidingen, maar ook verbetering van de bestaande werksituaties en werkcondities.



Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

We moeten vooral onze medewerkers positief gelukkig houden, want zij zijn de basis van goede zorg. Appreciatie en waardering van de medewerkers is een must. Een goede communicatie ligt ook aan de basis van een goede werksfeer.


Wilt u graag nog iets delen met de ouderenzorg community?

De ouderenzorg is een noodzakelijke dienstverlening die goed geleid moet worden, maar het blijft een job waar je voor geboren en geroepen bent.


Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

348 views0 comments
jdenieuw.jpg
VLOZO-banner-Sodexo.jpg
bottom of page