top of page
Search

Zorgondernemer van de week: WZC Les Orangeries uit Oudergem

Updated: Jan 10




U bent?

Mijn naam is Ana Lapa, ik ben de directrice van het woonzorgcentrum Les Orangeries, een woonzorgcentrum van de groep Armonea By Colisée.


Hoe lang bent u al directeur?

Ik ben sinds 1 april 2022 werkzaam als directeur.




Waarom werkt u in de ouderenzorg?

Ik verloor mijn vader toen ik negen jaar oud was. Daardoor woonde ik veel bij mijn grootvader (de vader van mijn vader). Ik zag hem als een vaderfiguur, hij stond altijd klaar voor ons. Ik herinner me dat ik hem vertelde dat hij - ondanks zijn leeftijd - veel geduld en energie had. We reisden veel, vooral lange afstandsvluchten. Toen mijn grootvader ademhalingsmoeilijkheden kreeg tijdens een vliegreis, ontdekten we dat hij botkanker had. Tijdens mijn laatste jaar van de middelbare school, het jaar waarin ik moest kiezen welke verdere studies ik zou volgen, was ik elke avond bij mijn grootvader en zijn thuisverpleegsters. Ik leerde toen de wereld van verpleging kennen en ik wist meteen dat dit mijn roeping zou worden. Ik heb acht jaar geleden mijn diploma als verpleegster behaald. Daarna heb ik bijkomende diploma's behaald zoals geriatrie en psychogeriatrie.

Hoe lang werkt u al in/voor uw woonzorgvoorziening?

Ik werk bij Les Orangeries sinds de opening in februari 2021. Ik begon als hoofd van het zorgteam tot maart 2022, toen onze directeur vertrok voor een nieuw Armonea-project en hij mij aanbood om het huis over te nemen. Hiervoor werkte ik in een ziekenhuis, als hoofdverpleegster in de geriatrie.

Omschrijf uw woonzorgvoorziening?

Les Orangeries is gelegen in Oudergem (Brussel). Wij zitten vlakbij het Delta Ziekenhuis en de bruisende buurt van Elsene. Wij zijn een modern woonzorgcentrum met een capaciteit van 150 bedden. Wij beschikken over een gespecialiseerd team van meer dan 80 dynamische, gemotiveerde en empathische medewerkers. Wij hebben 24 uur per dag verpleegkundigen in dienst en elke dag is er een animatieteam aanwezig.


Het concept van dit gloednieuwe woonzorgcentrum is van de grond af opgebouwd en tot in de kleinste details uitgedacht om onze senioren een aangename leefomgeving te bieden in een moderne architectuur. Sommige van onze bewoners zeggen zelfs dat het op een hotel lijkt, omdat het luxueus en modern is afgewerkt. Wij weten hoe we het beste van twee werelden kunnen garanderen: de kwaliteit van de zorg en het comfort van een verblijf.


Het huis heeft vijf verdiepingen, elke verdieping heeft 28 eenpersoonskamers en 1 tweepersoonskamer. We hebben een beschermde afdeling op een van de verdiepingen, met een gespecialiseerd team voor personen met dementie. Op alle verdiepingen is er een grote woon- en eetkamer, evenals een terras waar bewoners en hun gezinnen kunnen genieten van het uitzicht en de zon. In onze ontvangstruimte op de eerste verdieping hebben we verschillende kantoren voor het managementteam, maar ook een kapsalon, een kinesitherapieruimte, een groot terras, de brasserie en cafetaria met een klein hoekje voor de jongste bewoners en een recent aangelegde tuinzone.


Op alle verdiepingen is een terras voorzien waar bewoners en bezoekers kunnen genieten van het uitzicht

Naast groepsgymnastiek en fysiotherapiesessies vinden de bewoners een verscheidenheid aan vrijetijdsactiviteiten om hun creativiteit te stimuleren: workshops, spelletjes, buitenactiviteiten, bioscoop, buitenprogramma's.


Hoe maakt uw woonzorgvoorziening het positieve verschil qua zorg / ondersteuning naar de bewoners toe? Op welke verwezenlijking binnen uw woonzorgvoorziening bent u het meest trots?


Dankzij Armonea by Colisée zijn we een zeer goed uitgerust huis met veel materiaal tot onze beschikking. Wij hebben het geluk dicht bij het modernste ziekenhuis van Brussel te liggen, wat het leven en de medische verzorging van onze bewoners vergemakkelijkt. Bovendien beschikken wij over een team van specialisten op verschillende gebieden. Wij zijn een recent huis, in constante groei.


Bij Les Orangeries staat de bewoner centraal en proberen we er alles aan te doen om de bewoner een aangenaam en onvergetelijk verblijf te bezorgen. Wij werken aan onze transparantie om te allen tijde in contact te kunnen blijven met de families en vooral om de families die niet zo vaak naar de residentie komen in staat te stellen het dagelijkse leven van hun dierbaren te begeleiden.


Ik ben erg trots op ons multidisciplinair team en al hun inzet. Wij zijn een jong team met veel ideeën voor de toekomst. Er komen langzaam projecten op gang die echt een verschil zullen maken voor onze bewoners en families.


Als ik één prestatie van onze zorgonderneming moet kiezen waar ik het meest trots op ben, is het de (nood)opvang van 86 inwoners uit Luik in minder dan 48 uur na de overstromingen van juli 2021. Het Orangerieteam is deze uitdaging met groot succes aangegaan. Ons woonzorgcentrum was op het moment van de overstromingen nog maar net geopend. Onze teams en onze vloeren waren niet klaar om zoveel bewoners in één keer op te vangen. We werkten in de beginfase met drie beschermde verdiepingen en van de ene dag op de andere wilden we alles klaarmaken om nieuwe bewoners te kunnen opvangen. Het resultaat was een echte teamprestatie waar ik ongelooflijk trost op ben. Wij hebben samen op korte termijn een bijdrage kunnen leveren aan de slachtoffers van de ramp. Die onvoorwaardelijke inzet van mijn team is een prestatie die ik nooit zal vergeten. Als directie willen we langs deze weg nogmaals onze teams bedanken voor al hun inzet. Jullie zijn TOP !


The team !

Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u blij?

Persoonlijk voel ik mij gelukkig wanneer ik kan rekenen op de actieve deelname van de familie van bewoners aan het dagelijkse leven in het woonzorgcentrum. Ik merk dat het onze bewoners gelukkiger maakt en dat het hen veel oplevert. Bijvoorbeeld tijdens de daguitstappen zien we dat bewoners waarvan de familie mee is en/of mee begeleidt - écht gelukkig is. Een ander voorbeeld, tijdens een van onze maandelijkse brunchen, kwam een van mijn bewoners heel blij naar me toe om mij te vertellen dat zijn twee dochters naar Brussel zouden komen om samen met hem aan de brunch deel te nemen. Dat zijn de momenten die tellen en die het verschil maken.

Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt u kwaad of triest?

Duidelijk het gebrek aan opvolging van de families. Ik ben Portugees en binnen de Portugese cultuur zijn familiale waarden en hechte familiebanden heel belangrijk. Een opname in een woonzorgcentrum ligt minder in onze cultuur, maar als de zorgnoden en de zorgopvolging belangrijker worden dan is het gewoon dé beste keuze. We zorgen dan voor constante bezoekjes om verbonden te blijven. De opvolging van familie hier in België heeft mij een beetje negatief verrast. Vooral met alle technologische snufjes die vandaag beschikbaar zijn. Om familiale en sociale relaties beter te kunnen onderhouden, hebben wij in ons woonzorgcentrum 'Portals Plus' (grote tablets) beschikbaar gesteld, zodat families die een druk leven hebben of ver weg wonen, kunnen video bellen en onze bewoners hen kunnen zien. Portals zijn een goede uitvinding om sociale contacten makkelijk en vlot te kunnen onderhouden.


Welk idee zou u willen lanceren ter verbetering van de ouderenzorg?

Ik denk dat het delen van kennis en ervaring heel belangrijk is! Niet alleen permanente educatie, maar ook intergenerationele en interprofessionele uitwisseling. We zijn onlangs begonnen met een klein projectje waarbij families, studenten, medewerkers en collega's van andere woonzorgcentra, kennis delen over verschillende onderwerpen en projecten. Ik vind dat alle woonzorgcentra hun 'sterke punten' hebben. Als we die kunnen delen en er interessante ideeën voor elk van onze huizen kunnen uithalen, kan dat zeer verrijkend zijn voor onze senioren. Niet echt een vernieuwend idee, dat is waar... Maar eerlijk gezegd zijn er al zoveel mooie projecten dat ik denk dat ik verrast zal zijn met de uitwisseling die zal plaatsvinden.

Gezellige zomer BBQ

Noem één regel/richtlijn die u graag zou willen afschaffen?

Ik denk dat alles wat met administratie te maken heeft, nog niet optimaal is. Ik vind niet dat we de administratie moeten afschaffen, natuurlijk is het belangrijk om onze bewoners goed op te volgen, maar ik ben soms bang dat de verzorgers te veel tijd doorbrengen achter een pc of tablet in plaats van naast de bewoner te staan. Ik denk dat er meer moet nagedacht worden over hoe we bepaalde zaken kunnen vereenvoudigen en optimaliseren. "Is het belangrijkste in onze baan om zorg te moeten aftekenen als alles in orde is en er niets bijzonders te melden valt?" Er zijn verschillende punten waarover gediscussieerd moet worden. Nogmaals, ik zeg niet dat het niet belangrijk is, maar ik hoop dat we erin zullen slagen om bepaalde taken te kunnen vereenvoudigen.


Wat zou u graag extra willen doen voor uw medewerkers?

Als ik één ding zou mogen wensen voor mijn medewerkers, zou ik graag kortere werktijden met het behoud van goede salarissen wensen. Ik vind het belangrijk dat de teams de rust kunnen krijgen die zij verdienen. In Les Orangeries hebben we een zeer beschikbaar en flexibel team dat altijd voor de bewoners klaarstaat. Het is volgens mij belangrijk om voldoende rust in te kunnen plannen. Wie rust in het hoofd heeft, kan beter ontspannen en recupereren om zo de volgende dag terug met volle goesting er weer tegenaan te kunnen gaan.



Wij danken de zorgondernemer voor dit interview. Wij vinden het interessant om verhalen en getuigenissen van Vlozo-leden te delen met onze community.

De antwoorden en standpunten van de geïnterviewde zijn persoonlijk. Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over dit interview, kan u via info@vlozo.be contact opnemen.

234 views0 comments