Search
  • info1664637

Orpea Live, de app die 4.200 medewerkers van zorggroep Orpea Belgium met elkaar verbindt


In crisistijden blijkt steeds hoe belangrijk interne communicatie is voor organisaties. Daarom lanceerde ORPEA Belgium de app ‘ORPEA LIVE’. Deze maakt het mogelijk om de teams in de residenties en de ondersteunende centrale diensten beter te informeren en te engageren. Iedereen kan ook veilig onderling berichten sturen, van de keukenmedewerker, de zorgkundige tot de leden van het managementteam, en dit van in Knokke tot in Luik, van in Brasschaat tot aan de Franse grens. “We voelen duidelijk de positieve dynamiek die ORPEA LIVE te weeg brengt,” aldus CEO Geert Uytterschaut.


Met 80 residenties en 4.200 medewerkers behoort Orpea tot de grotere private zorggroepen in Belgie. “Zorg blijft echter een lokaal gebeuren,” aldus CEO Geert Uytterschaut. “Het zijn onze lokale mensen die de missie van ORPEA elke dag waar maken. Net daarom is het zo belangrijk om goed met elkaar te communiceren over procedures, over waarden en normen, nieuwe regels etc. Omgekeerd is het essentieel dat de medewerkers zich betrokken, geïnformeerd en gewaardeerd voelen.”


Tool voor de directeur “We prijzen ons gelukkig met sterke directeurs. Ze hebben het afgelopen jaar het beste van zichzelf gegeven. Niet gemakkelijk, zij zijn immers de facilitator waar alles samenkomt: de instructies, de bezorgheden van de medewerkers, de vragen van families etc..” Via de app krijgen deze directeurs nu een tool om zelf makkelijk met hun medewerkers te communiceren, en niet enkel met hen die toegang hebben tot een PC. Ze kunnen zelf nieuwsberichten of surveys lanceren naar hun eigen medewerkers. Via chatgroepen kan er ook snel onderling gecommuniceerd worden.


Veilig berichtjes sturen onderling. Zelfs naar de CEO. De bescherming van persoonsgegevens is elementair in een zorgomgeving. “WhatsApp, Messenger of andere social media kanalen zijn dus absoluut geen optie voor interne communicatie. Via de app kunnen onze medewerkers onderling berichten sturen en ook groepjes aanmaken. Naar mij ook dus. Iedereen kan iedereen bereiken,” aldus nog de CEO.


Audiovisueel en interactief ORPEA LIVE maakt het voor de ondersteunende diensten mogelijk om enerzijds heel doelgroepgericht te communiceren, en anderzijds heel audiovisueel aan de hand van video’s, geanimeerde tutorials, podcasts etcetera. “We kunnen met enkele kliks bijvoorbeeld al onze verpleegkundigen bereiken of al onze keukenteams,” legt Uytterschaut uit.


ORPEA LIVE zal ook de interactie tussen teams en diensten versterken. “We hebben bijzonder veel expertise en goede ideeën bij onze medewerkers, maar weinig kanalen om deze te delen. De app laat toe kleine bevragingen te houden, inspraak te organiseren, ideeën te delen etc. Zo valoriseren we het talent dat we in huis hebben.”


Tot 94% medewerkers geconnecteerd in de residenties. Vandaag zijn zo goed als alle sleutelfuncties (directeurs, stafleden en ondersteunende diensten) geconnecteerd, maar het doel is echt om alle medewerkers te bereiken. “Elke medewerker is belangrijk bij ORPEA. Vaak zijn de functies die we het moeilijkst bereiken, diegene die dicht bij onze bewoners staan.” In residentie Ten Berch (Antwerpen) gebruikt al 94% van de medewerkers de app. In ’t Bisschoppenhofje (Antwerpen) is dat ruim 82%. In de assistentiewoningen van Wivina en d’Arconati (Dilbeek) gebruikt al 60% van de medewerkers ORPEA LIVE.


ORPEA LIVE is gebouwd door Spencer, een jong (Belgisch) bedrijf. Het creëerde deze specifieke ORPEA-toepassing en begeleidt de zorggroep bij de uitrol en verdere ontwikkeling van de app.


Marijke Verboven, directeur Marketing en communicatie Orpea Belgium


28 views0 comments